‘Zuid-Amerikaans vlees loopt hier als een trein’

bbq experience center_slagerij van oevelen

Van smakelijk gemarineerde hapjes tot grote stukken vlees en van blikken barbecues tot keramische grills; barbecueën is populairder dan ooit. De liefde voor buiten koken groeit al jaren, maar nu er door corona zo weinig te beleven valt, zijn de barbecueproducten haast niet meer aan te slepen. De ambachtelijke slager kan zijn hart ophalen. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Anton van Oevelen van Keurslager Van Oevelen.

Het kan mooi lopen. Jaren geleden begon chefkok Boy Tak een kookwinkel in Roosendaal en gaf hij kookworkshops, waarbij hij keramische barbecues gebruikte. Hij begon het BBQ Experience Center en verhuisde in maart 2019 naar het sinds 2007 leegstaande monumentale pand van jeneverstokerij Wenneker Distilleries. Het bedrijf groeide daar uit tot de grootste barbecuespeciaalzaak van Nederland, zegt Tak. “We kregen meer personeel, allemaal chef-koks en mensen uit de horeca. We hebben geen verkopers, maar culinaire adviseurs. Die geven workshops aan profs en dummies, over allerlei thema’s. Zo leren mensen steeds beter te werken met hun keramische- of gasbarbecues, pellet grill, Afrikaanse braai en inmiddels zelfs hun rookkast. Hier komen dus mensen die wekelijks hun barbecue aansteken. En ze komen van overal, van Friesland tot Frankrijk.”

Iemand die er goed over kan meepraten, is Anton van Oevelen van keurslager Van Oevelen. Hij leverde al vlees aan Boy Tak toen deze nog in restaurants kookte. Van Oevelen verkocht z’n eigen slagerij om de zaak van zijn vader in het centrum van Roosendaal over te nemen, en heeft - naast z’n ambachtelijke slagerij met worstmakerij en zouterij - als specialiteit Zuid-Amerikaans rundvlees. “Ruim tien jaar geleden ben ik met Groenveld vlees naar Uruguay en Brazilië geweest om het Zuid-Amerikaanse rundvlees te bekijken. Daar heb ik ook de bekende Rodizio grillrestaurants bezocht. Sindsdien heb ik me hierop toegelegd. Ik verkoop het vlees geportioneerd en in grote stukken in de zelfbediening. Ik lever ook altijd het vlees voor de kookworshops bij het BBQ Experience Center. En omdat mensen daar vaak extra vlees vragen, hebben we er nu een koelkast en een vrieskast, beide met mooie glazen deuren, neergezet. Die kan ik dagelijks aanvullen. Het loopt als een trein. Hebben mensen speciale wensen zoals wagyu of rubia callega, dan zorg ik dat het er komt. Daartoe werk ik samen met de in Nederland gevestigde Spaanse vleesgroothandel Iberdeli.”

Voor Boy Tak wordt het alleen maar drukker. Sinds april mogen er slechts mondjesmaat weer mensen komen, maar online heeft de verkoop niet stilgestaan. Tak gaat niet naar het buitenland voor vakantie, maar om zijn assortiment uit te breiden. “We voeren bijvoorbeeld soorten rookhout in uit Spanje, zoals Smokey Olive Wood en barbecue-accessoires van Smokin’ Flavours.”

Dit is het derde deel van de rondvraag De barbecue gaat weer aan. Volgende week verschijnt deel 4. Lees hier deel 1 en deel 2 terug.  Abonnees lezen de hele rondvraag in Vleesmagazine 3-2021 of online op Vlees+ of Vleesmagazine. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.

Lees ook
Jeroen van Voornveld, Slagerij Gelderblom: “De nieuwe winkel voldoet optimaal aan klantenwensen”

Jeroen van Voornveld, Slagerij Gelderblom: “De nieuwe winkel voldoet optimaal aan klantenwensen”

Klanten komen naar de slager voor gemaksproducten en een bijzonder assortiment, zegt Jeroen van Voornveld van Slagerij Gelderblom in Ermelo. “Om dit goed te presenteren, hadden we een nieuwe winkel nodig.”

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Versspecialisten kunnen vanaf 18 oktober verschillende gratis workshops, masterclasses en coaching sessies volgen bij Google. Deze worden aangeboden in samenwerking van met brancheorganisaties VBW, VNV, ADN, NBOV en KNS.

Zulttimbaaltjes van kalfswang met truffelgelei

Zulttimbaaltjes van kalfswang met truffelgelei

Schotels gevuld met allerlei soorten ‘sülze’-timbaaltjes werden 40 tot 50 jaar geleden op internationale vakwedstrijden als een van de meest in het oog lopende kwalitatieve slagerskunstwerken beschouwd. Smaak, uitstraling, creativiteit, kleur en vakmanschap waren o.a. de ingrediënten die deze zultproducten op een hoger plan brachten.