Zigeunersaus wordt in Duitsland 'paprikasaus op zijn Hongaars'

1920x1080a

Naar aanleiding van de discussie over racistische namen en begrippen verandert het Duitse merk Knorr de naam van zijn zigeunersaus. De nieuwe naam wordt Paprikasauce Ungarische Art, paprikasaus op zijn Hongaars.

Moederconcern Unilever zegt tegen Duitse media dat de saus binnen enkele weken met de nieuwe naam in de schappen staat. ‘Omdat de term zigeunersaus als negatief gezien kan worden, hebben we besloten de saus een nieuwe naam te geven’, zegt het levensmiddelenconcern.

Al langer kritiek

De Centrale Raad van Duitse Sinti en Roma juicht de beslissing toe. ‘Het is goed dat Knorr tegemoetkomt aan de bezwaren van zoveel mensen’, laat voorzitter Romani Rose weten aan het blad Bild am Sontag. Er bestaat al langer kritiek op de naam.

Eerder weigerde Knorr de naam nog aan te passen, zich beroepend op een traditie van meer dan honderd jaar. Tot in de jaren zeventig was ‘zigeuners’ – een begrip dat in de 16de eeuw ontstond – een gewone aanduiding voor dit nomadische volk. Daarna kreeg het een negatieve bijklank.

‘Het is goed dat Knorr reageert op de klachten van veel mensen’, reageert  Romani Rose van de Centrale Raad van de Duitse Sinti en Roma in de Duitse pers. Volgens Rose zijn namen zoals Zigeunersaus en Zigeunerschnitzel nog redelijk onschuldig. Echt zorgen maakt hij zich om de groeiende discriminatie van Roma en Sinti. Zo wordt de term zigeuners in voetbalstadions gebruikt als scheldwoord.

 
Lees ook
Epos ondersteunt snelgroeiende boerderijwinkel Puur Brabant

Epos ondersteunt snelgroeiende boerderijwinkel Puur Brabant

Puur Brabant in het Brabantse Nijnsel is wat je noemt een succesformule. Feitelijk is het een complete boerderij-supermarkt en specialist in streekproducten. Het bedrijf werkt principieel zo gluten- en allergenenvrij mogelijk.

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.

Unilever Brazilië ontvangt miljardenclaim wegens belastingontwijking

Unilever Brazilië ontvangt miljardenclaim wegens belastingontwijking

Ruim €2 miljard; dat eist de Braziliaanse fiscus van Unilever, omdat het levensmiddelenconcern heeft geprobeerd belastingen te ontwijken.