Zembla-uitzending reclame voor slager

10 september 2013 Edwin Rensen

De Zembla-uitzending over de vermeende misstanden in slachterijen zijn reclame voor de slager. Dat zegt voorzitter Ad Bergwerff van de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS).

Donderdagavond onthulde tv-programma Zembla dat zich vlees met poepbacteriën in de voedselketen zou bevinden en dat vlees van het Beter Leven-keurmerk gemengd zou worden met vlees uit de bio-industrie. Het programma baseerde zich op verklaringen van klokkenluiders die anoniem verklaringen aflegden over werkwijzen in Vion- en Ekroslachterijen.

‘Uitermate tendentieus, maar óók reclame voor het slagersambacht’, zegt KNS-voorzitter Ad Bergwerff in een reactie. ‘We hebben slager Herman Ter Weele uit Oene namens de KNS een bloemetje gestuurd omdat hij in de uitzending heel treffend voor het voetlicht bracht wat er allemaal mis kan gaan bij de vleesverwerking en waarom dat in zijn slagerij niet gebeurt. Bandsnelheid is bij de slager om de hoek niet bepalend, terwijl dat in grote slachterijen wél zo is. Het vlees wordt bij de slager zorgvuldig en eerlijk verwerkt.’ Bergwerff stelt dat de consument bereid moet zijn om iets meer te betalen voor ‘een veilig stukje vlees’. 'Zeker na alle affaires van de afgelopen maanden.'

Altijd op de hoogte blijven?