Winkelpersoneel bakt er weinig van

SLAGERSWERELD - Het personeel in de Nederlandse detailhandel weet schrikbarend weinig van hun winkel. Ook op het gebied van aandacht voor de klant, service en dienstverlening schiet winkelpersoneel in Nederland tekort.

SLAGERSWERELD - Het personeel in de Nederlandse detailhandel weet schrikbarend weinig van hun winkel. Ook op het gebied van aandacht voor de klant, service en dienstverlening schiet winkelpersoneel in Nederland tekort.

Dat blijkt uit een onderzoek van Alta creatieve marketingcommunicatie uit Utrecht naar consumentengedragingen in de winkel. Het bedrijf deed onderzoek onder ruim duizend consumenten en veertien branches. In geen enkele branche scoorde het personeel een voldoende.

Dat is opmerkelijk, want het onderzoek wijst uit dat personeel juist de basis is voor het succes van een winkel. 'Personeel is een van de meest onderscheidende elementen', zegt Wilco van Schaik van Alta. Vooral het eerste contact met de klant is belangrijk, waar volgens Alta door retailers nauwelijks een inspanning wordt geleverd.

Niet zeuren
'Ze moeten niet zeuren in de winkel, ze moeten gewoon verkopen, is wat wij horen', zegt Van Schaik. 'Toch voelen consumenten feilloos aan wanneer een verkoper hart voor de zaak heeft en wanneer niet. Dit pleit ervoor om eerst intern te beginnen met je communicatie voor je naar buiten treedt.'

Lees ook
De kracht van het interieur

De kracht van het interieur

Natuurlijk draait het in de slagerij in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. “Maar onderschat de rol van de winkelinrichting niet,” zegt slager Jeroen van Voornveld. Presentatie, routing en sfeer kunnen bijdragen aan een fikse stijging van de omzet.

‘Ons interieur straalt uit dat mensen welkom zijn’

‘Ons interieur straalt uit dat mensen welkom zijn’

Na een eerste goedlopende zaak besloot slager Marcel Hamers nog een verswinkel te openen. Het pand met een oppervlakte van 600 m2 werd gestript en helemaal opnieuw ingericht. De 30 meter lange toonbank is de grote eye catcher.

‘Kies voor een winkel die bij jouw klanten past’

‘Kies voor een winkel die bij jouw klanten past’

Een belangrijke ontwikkeling op het gebied van winkelinrichting is het steeds groter wordende aandeel zelfservice in de verswinkels, vertelt Peter Pels, verkoopadviseur van Emondt-KMI Fresh Food Interiors. “Zelfserviceconcepten kunnen, mits goed toegepast en in combinatie met verspresentaties, veel voordelen bieden zoals extra impulsaankopen en meer...