Winkelpersoneel bakt er weinig van

SLAGERSWERELD - Het personeel in de Nederlandse detailhandel weet schrikbarend weinig van hun winkel. Ook op het gebied van aandacht voor de klant, service en dienstverlening schiet winkelpersoneel in Nederland tekort.

SLAGERSWERELD - Het personeel in de Nederlandse detailhandel weet schrikbarend weinig van hun winkel. Ook op het gebied van aandacht voor de klant, service en dienstverlening schiet winkelpersoneel in Nederland tekort.

Dat blijkt uit een onderzoek van Alta creatieve marketingcommunicatie uit Utrecht naar consumentengedragingen in de winkel. Het bedrijf deed onderzoek onder ruim duizend consumenten en veertien branches. In geen enkele branche scoorde het personeel een voldoende.

Dat is opmerkelijk, want het onderzoek wijst uit dat personeel juist de basis is voor het succes van een winkel. 'Personeel is een van de meest onderscheidende elementen', zegt Wilco van Schaik van Alta. Vooral het eerste contact met de klant is belangrijk, waar volgens Alta door retailers nauwelijks een inspanning wordt geleverd.

Niet zeuren
'Ze moeten niet zeuren in de winkel, ze moeten gewoon verkopen, is wat wij horen', zegt Van Schaik. 'Toch voelen consumenten feilloos aan wanneer een verkoper hart voor de zaak heeft en wanneer niet. Dit pleit ervoor om eerst intern te beginnen met je communicatie voor je naar buiten treedt.'

Lees ook
‘Het mooiste is dat hier een echte huiskamersfeer heerst’

‘Het mooiste is dat hier een echte huiskamersfeer heerst’

Natuurlijk draait het in de slagerij in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. Maar onderschat de rol van de winkelinrichting niet. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag.

Jeroen van Voornveld, Slagerij Gelderblom: “De nieuwe winkel voldoet optimaal aan klantenwensen”

Jeroen van Voornveld, Slagerij Gelderblom: “De nieuwe winkel voldoet optimaal aan klantenwensen”

Klanten komen naar de slager voor gemaksproducten en een bijzonder assortiment, zegt Jeroen van Voornveld van Slagerij Gelderblom in Ermelo. “Om dit goed te presenteren, hadden we een nieuwe winkel nodig.”

Nieuw

Nieuw

Een nieuw interieur is heel vaak meer dan alleen dat. Verbouwen en inrichten betekent verandering. En vaak leidt dat ook tot vernieuwing op andere vlakken. Door plannen om te verbouwen ga je als vanzelf nadenken over je bedrijf en je aanpak. Zo verandert er dan vaak meer dan alleen de vitrine.