De slagerij van de toekomst is open en transparant. Klanten kunnen precies zien wat er gebeurt en krijgen het juiste verhaal te horen. Bovendien moet de slagerij verweven zijn met de klanten én een duidelijke visie uitdragen. Ieder detail moet kloppen: verlichting, kleding, netheid, hygiëne.
Zorg dat je als ondernemer in het midden van de zaak staat; je bent hét gezicht en de motor van het bedrijf’, zegt Gert Donker van Donker Winkelstyling. De beste plek voor de slager is niet achter een wandje, maar tussen de toonbanken in direct contact met de klanten, vindt hij. ‘Openheid en transparantie in de winkel is heel belangrijk. Verstop niets, maar laat zien wat er gebeurt met het juiste verhaal erbij en maak alle producten volledig zichtbaar voor het publiek. Iedereen heeft het over storytelling, maar doe dat dan ook op een authentieke manier met origineel fotomateriaal. Dat mag in combinatie met een moderne uitstraling.’
De slagerij van de toekomst zal volgens hem deze elementen in ieder geval moeten hebben én een duidelijke visie moeten uitdragen. De visie van de ondernemer moet terugkomen in de winkel, vervolgt hij. ‘Hoe duidelijker de visie is, des te beter wij de winkel kunnen vormgeven, en zo wordt het succes versterkt. De hele winkel moet die visie ondersteunen en ieder detail moet kloppen: verlichting, kleding, netheid, hygiëne. Het lijken open deuren, maar lang niet iedereen heeft dit voor elkaar’, benadrukt hij. ‘Een versleten kokosmat voor de deur kan echt niet meer, net zoals smerige kitnaden en tegels die loskomen. We komen dat nog steeds tegen.’ Wat verder nog wel eens hapert bij winkels is de herkenbaarheid aan de buitenkant: belettering, buitenborden, de netheid van de bestrating en eventuele beplanting, merkt Donker. ‘Zorg ervoor dat de huisstijl overal in terugkomt. Zowel op de website als op de buitenkant van de slagerij als in de winkel. Nog te vaak zien we twee verschillende logo’s of namen in verschillende lettertypes op de gevels staan.’
Verweven met klant
Ook is de slagerij van de toekomst verweven met haar doelgroep, vervolgt Donker. ‘De winkel moet daarop aansluiten, wat vaak nog niet het geval is. Zorg voor je klanten; gooi die houten stoel eruit en zet eens een gestoffeerde bank neer waar men lekker op kan zitten. Maak een paar stopcontacten, zodat klanten even hun telefoon kunnen opladen als ze op de bestelling moeten wachten, en zorg - mits er ruimte voor is in de winkel - voor een klein horecahoekje met een koffiezetapparaat, een lekkere bank met een tafeltje erbij met leesmateriaal of informatie over de winkel. Op dit gebied worden kansen gemist.’
Datzelfde geldt voor het gratis toevoegen van foto’s in Google maps. ‘Voeg een tiental foto’s toe van de winkel en de producten. Dat is allemaal gratis reclame en geeft een goed beeld van de slagerij en de sfeer.’ Maar ook het omgekeerde komt voor: ‘Soms zie je de mooiste foto’s op de website van de slager en kun je in de winkel de prijzen niet lezen omdat de verlichting sterk verouderd is. In mijn beleving begint de slagerij van de toekomst nu. Doe wat mogelijk is, je kunt zoveel doen zonder meteen kapitalen uit te geven.’
In de nabije toekomst zal verlichting steeds meer bepalend worden voor het welbevinden van de consument, verwacht Gert Donker van Donker Winkelstyling.
Verlichting
Verlichting is in de ogen van veel winkeliers nu nog een ‘kostenpost’, merkt hij. ‘Dat is in sommige winkels dan ook duidelijk te zien. Maar in de nabije toekomst zal verlichting steeds meer bepalend worden voor het welbevinden van de consument. Lichtmanagement - de intelligente besturing van licht - heeft de toekomst, zowel voor de medewerkers als voor de klanten.’
Ledverlichting is bij Donker sinds 2013 niet meer weg te denken. ‘De kleurweergave en de verhouding lumen per watt worden steeds beter. Wij werken met Oktalite, een uiterst betrouwbare verlichtingsproducent uit Duitsland. De ondersteuning van de fabrikant is belangrijk, want de ontwikkelingen gaan razendsnel.’
Houdbaarheid
Guy Levy, international sales director van Lixero, merkt dat er steeds meer vraag komt naar verlichting met een langere levensduur. Ook ziet hij een duidelijke trend naar ledverlichting die de houdbaarheid van versproducten positief beïnvloedt. Dat laatste is volgens hem heel belangrijk. ‘Het gaat om het aanprijzen van versproducten en deze dienen er zo lang mogelijk goed uit te blijven zien. Er zijn veel producten op de markt die hiermee geen rekening houden; let daarom op de hoeveelheid licht en welke schadelijke lichtaandelen niet wenselijk zijn. Wij hebben hier al meer dan dertig jaar ervaring mee en assisteren graag hierin.’
Ook het benadrukken van de rode kleur van vleesproducten is van belang. ‘Dat blijft een balans tussen techniek en product. Elk versproduct is anders en vraagt daarom om een ander soort aandacht. Wij weten welke verlichting de attentiewaarde maximaliseert. Wij krijgen zeer diverse vragen van klanten, die enerzijds hoge contrastverschillen wensen, maar anderzijds willen dat het natuurlijke meer geaccentueerd wordt. Zeer binnenkort introduceren we verlichting die naar wens kan worden ingesteld, maar ook verlichting die specifieke schadelijke lichtaandelen zeer sterk reduceert en de roodaandelen aanzienlijk verhoogt in vergelijking met de huidige beschikbare producten.’
Langer op goede kleur
Lokoled heeft in samenwerking met een gerenommeerde slager uit Alkmaar speciale ledverlichting ontwikkeld voor slagerijen.
Lokoled heeft in samenwerking met een gerenommeerde slager uit Alkmaar speciale ledverlichting ontwikkeld voor slagerijen, benadrukken Michel van Oostveen en Pim Botterman van Lokoled. ‘De voordelen van deze verlichting zijn enorm, zoals veel minder stroomgebruik, veel minder warmte en minder vaak lampen vervangen. Ook blijft de ledverlichting veel langer op de goede kleur.’
Van Oostveen adviseert ondernemers om eens aan de andere kant van de winkel te gaan staan en vanuit het oogpunt van de klant naar de producten in de koeling te kijken. ‘En kijk daarna ook eens goed om je heen, naar de rest van de winkel.’ Botterman vult aan: ‘Ik wil slagers tevens het advies meegeven om na te denken over de kosten van de verlichting, de stroomkosten en de vervangingskosten per jaar. Lokoled heeft onlangs led-tl-verlichting voor de slagerij ontwikkeld, met de mogelijkheid om zonder te verbouwen toch op led over te gaan.’
Authentiek gevoel
Qua design zie je steeds mooiere armaturen die geschikt zijn voor vleesverlichting, merkt Bert van Renselaar van Renselaar Horeca-apparatuur. ‘Een mooi voorbeeld hiervan zijn grote hanglampen boven de toonbank: die geven een warme sfeer en een mooie aanlichting van alle producten.’ Volgens Van Renselaar willen steeds meer ondernemers terug naar het authentieke gevoel en de gezelligheid in de winkel, maar dan wel in een moderner jasje. ‘Er wordt regelmatig gekozen voor warme kleuren en robuuste materialen. Wij zorgen ervoor dat wij op de hoogte zijn van alle nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot materiaalgebruik en trends. Ook plaatsen wij kooklijnen in het zicht en worden steeds meer werkruimtes (half-)open uitgevoerd.’
Tegenwoordig kun je als slager bijna niet meer om het aanbieden van verse maaltijden en kant-en-klaarproducten heen. ‘Hier liggen veel kansen voor het verhogen van de omzet. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan de presentatie hiervan. Daarnaast staan klanten steeds meer open voor een kwalitatief goed stuk vlees. Door dit goed uit te lichten, wek je de interesse van de klant en kun je je meerwaarde tonen.’
Unieke draaicarrousel
Een goed voorbeeld hiervan is slagerij Rietveld in Bodegraven, vindt Van Renselaar. ‘Deze slager heeft sinds de verbouwing afgelopen maart de omzet flink zien stijgen. De nieuwe winkel heeft onder meer een gekoelde unieke draaicarrousel ‘Le diner’, die geïntegreerd is in de ‘Briljant’ toonbank. In deze carrousel worden verse maaltijden gepresenteerd. Daarnaast heeft slagerij Rietveld een dry aged kast die om te schakelen is naar alleen koelen, of een specifiek wandmeubel voor worstpresentatie.’
De ‘Briljant’ koeltoonbank is koeltechnisch voorbereid met extra koelvermogen voor de verwachte uitbreiding van verse maaltijden. ‘Mocht het nodig zijn, dan kan dit extra vermogen eenvoudig worden ingeschakeld. Wees niet bang om de klant waar mogelijk meer te laten zien van het koelproces. Dat geeft vertrouwen en werkt zeer positief voor de beleving en sfeer in de winkel.’
Qua koeltechniek produceert Van Renselaar voor de slager alleen een ‘stille’ plaatkoeling zonder ventilatoren. ‘Het vlees droogt niet uit, zodat er geen gewichtsverlies is en de presentatie optimaal blijft. De plaat heeft overal een gelijke temperatuur van 0°C. Tegenwoordig is het mogelijk via de computer en mobiele telefoon de complete regeling uit te lezen en waar nodig bij te sturen. Je kan bijvoorbeeld een melding ontvangen op je telefoon bij een plotselinge temperatuurstijging. Daarnaast kan een koelmonteur vanuit huis inloggen en service verlenen.’
De hele winkel moet volgens Donker de visie van de ondernemer ondersteunen en ieder detail moet kloppen, verlichting, kleding, netheid, hygiëne.
Eigen winkel bouwen
Overigens hoeft het inrichten van een winkel helemaal niet moeilijk te zijn, benadrukt Van Renselaar. ‘Ik heb onlangs door Wallbrink Crossmedia een speciale website laten bouwen, www.verswinkelbouwen.nl, waarop ondernemers geheel vrijblijvend online hun winkel kunnen inrichten. Nadat ze de afmetingen van de winkel hebben ingevoerd, kunnen ze er vervolgens eenvoudig diverse toonbanken, wandmeubels en overige onderdelen invoegen en verplaatsen. Zelfs de nieuwe ‘Le diner’ draaicarrousel kan worden toegevoegd. De site is een ideale tool om eens te kijken wat er allemaal mogelijk is qua inrichting en om inspiratie op te doen. Via www.verswinkelbouwen.nl kun je hier direct mee aan de slag.’
Slagers die van plan zijn om een nieuwe winkel in te richten, wil hij nog wel enkele tips meegeven. ‘Zorg voor sfeer in je zaak en doe dit met grote gebaren. Creëer eenheid en rust, waarbij de focus op je producten komt te liggen, en vergeet nooit dat verbaal communiceren met de klant in de winkel van groot belang is. Dat zorgt voor klantenbinding.’
Koeltechniek
Binnen de koeltechniek is het belangrijk om goed te overwegen welke investering het verstandigste is, raadt Bernadet Koops van Koeltechnisch Buro Midden Nederland aan. ‘Vanaf 2020 gaat een aantal freonsoorten met een hoge global warming potential (gwp) de uitfaseerfase in. Dat betekent dat momenteel de prijzen van die freonsoorten enorm hoog zijn. Bij een nieuwe investering is het dus verstandig om over te gaan op een nieuwere freonsoort die langer gebruikt mag worden, of een natuurlijk koudemiddel te gebruiken, zoals een combinatie van propaan, butaan of glycol. Een juiste investering kan ook geld opleveren, aangezien er gekoeld kan worden op een centraal systeem. Dit wil zeggen dat de slager één machine buiten heeft staan, waarop alle koelende onderdelen in de winkel aangesloten kunnen worden. In de meeste gevallen verdient deze investering zichzelf terug.’
Voor slagers worden energiebesparing en maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker, weet ze. ‘Daarnaast wordt het aloude ambacht in de slagerij weer helemaal teruggebracht. Slagers mogen hun geliefde vak weer laten zien! De meeste slagers vinden het belangrijk dat hun winkel er hygiënisch uitziet, maar toch een warm gevoel overbrengt naar hun klanten. Wij geven graag een advies over de juiste routing in de winkel voor de slager en de consument.’
Bietensap
Winkelinrichter Lemmens uit het Belgische Boechout heeft een vernieuwend concept op de markt gebracht: een slagerstoonbank gekoeld op bietensap. ‘De reacties vanuit België en Nederland zijn bijzonder positief, zodat we vastbesloten zijn om dit concept verder uit te werken’, aldus Jan Lemmens. Hij licht toe: ‘De wereld van de traditionele koelgassen komt steeds meer onder druk te staan door regelgeving, prijzen en wetgeving. De grote spelers in de retail hebben dit ook begrepen, en schakelen in versneld tempo over op alternatieve koelsystemen. Lemmens winkelinrichting brengt dit nu ook op de markt voor de detailhandel. Bietensap is een milieuvriendelijk product, dat gewonnen wordt bij de productie van suiker uit suikerbieten. Het is voedselveilig, dus zeer geschikt voor de levensmiddelensector. De warmteoverdrachteigenschappen zijn bovendien erg gunstig, een pluspunt in het energieverbruik.’
Zorg, mits er ruimte voor is in de winkel, voor een klein horecahoekje met een koffiezetapparaat, een lekkere bank met tafeltje erbij met wat leesmateriaal of informatie over de winkel, adviseert Donker.
De eerste slagerstoonbank met deze techniek draait momenteel bij slagerij Konerman in Gouda. ‘De resultaten zijn verbluffend. Een constante temperatuur tussen de 1 en de 1,7°C ,wat een zeer positief effect heeft op de vochtigheidsgraad en de bewaartijd van de producten. De verdampingstemperatuur in de toonbank bedraagt ongeveer -4°C, veel minder koud dan bij werking met freon. Dit maakt dat we nog nauwelijks ontdooitijd nodig hebben.’
In een snel veranderende wereld hechten steeds meer klanten waarde aan een milieuvriendelijk imago, merkt Lemmens. ‘Bovendien past dit uitstekend bij de producten in de hedendaagse slagerij, die gericht is op beleving, authenticiteit, terug naar het ambacht, duurzame en natuurlijke materialen en een inrichting die flexibel aangepast kan worden. Consumenten gaan steeds meer op zoek naar de essentie: de pure smaak van het product in al zijn eenvoud. We geloven in de kracht van de natuur en geven haar dan ook alle tijd om haar werk te doen, zodat de producten tot hun volle smaak komen. Gewone producten, buitengewoon goed dus.’