Winkelbestand: non-food krimpt, meer supermarkten en tuincentra

winkelstraat

Het aantal winkels is het afgelopen decennium met ruim 11 procent gedaald. Begin dit jaar waren er nog 86.000 retail-vestigingen in Nederland, tegen ruim 97.000 in 2010. Die cijfers heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek dinsdag gepubliceerd.

Vooral zogeheten non-food-zaken zijn verdwenen: hun aantal nam met 15 procent af. De afname zit vooral bij zaken met producten die steeds vaker online worden gekocht, zoals elektronica, schoenen, boeken en sportartikelen. Het grootst was de terugloop bij winkels die foto- en videoartikelen verkopen.

De afname bij kledingzaken ligt onder het gemiddelde. Wel is het aantal winkels voor baby- en kinderkleding gehalveerd.

Meer tuincentra

Het aantal supermarkten en tuincentra is sinds 2010 juist toegenomen. Ook zijn er meer woonwinkels en telefoonzaken.

In dezelfde periode is het aantal webwinkels verdrievoudigd, tot zo'n 40.000. Volgens het CBS kochten dit jaar 79 procent van de Nederlanders van twaalf jaar of ouder wel eens iets online; in 2012 was dat nog 64 procent.

Lees ook
Bon Vivant biedt gratis webshop voor versondernemers

Bon Vivant biedt gratis webshop voor versondernemers

Iedere (vers)ondernemer moet de mogelijkheid hebben om producten online aan te bieden, vindt Bon Vivant In-site. Daarom biedt het bedrijf nog steeds gratis webshops aan tijdens de coronaperiode. Een veilige manier om (vers)producten te kunnen kopen en verkopen.Al veel ondernemers hebben afgelopen maanden een gratis webshop afgenomen. Een webshop met...

Toenemende belangstelling voor het digitaliseren van kerstbestellingen

Toenemende belangstelling voor het digitaliseren van kerstbestellingen

Voor slagers biedt het meerwaarde om hun bestellingen te digitaliseren. De klant ervaart gemak en doordat er online wordt betaald, gaat de wachttijd in de winkel omlaag. Ook kan het aankoopgedrag worden gestuurd door online een aantrekkelijk, maar beperkt assortiment aan te bieden. Welke mogelijkheden zijn? En waar moeten ondernemers op letten?Matthijs...

De Klasse gaat samen met Vlees van Wolvega

De Klasse gaat samen met Vlees van Wolvega

Vleesgroothandel De klasse uit Leeuwarden gaat per 30 november samen met Vlees van Wolvega. Alle activiteiten worden in Wolvega geïntegreerd. Zowel de medewerkers als directeur Piet van der Wal zetten voortaan hun werkzaamheden vanuit Wolvega voort.Voor Piet van de Wal was het belangrijk een partner te vinden wat niet alleen goed zou zijn voor de klanten...