Winkelbestand: non-food krimpt, meer supermarkten en tuincentra

winkelstraat

Het aantal winkels is het afgelopen decennium met ruim 11 procent gedaald. Begin dit jaar waren er nog 86.000 retail-vestigingen in Nederland, tegen ruim 97.000 in 2010. Die cijfers heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek dinsdag gepubliceerd.

Vooral zogeheten non-food-zaken zijn verdwenen: hun aantal nam met 15 procent af. De afname zit vooral bij zaken met producten die steeds vaker online worden gekocht, zoals elektronica, schoenen, boeken en sportartikelen. Het grootst was de terugloop bij winkels die foto- en videoartikelen verkopen.

De afname bij kledingzaken ligt onder het gemiddelde. Wel is het aantal winkels voor baby- en kinderkleding gehalveerd.

Meer tuincentra

Het aantal supermarkten en tuincentra is sinds 2010 juist toegenomen. Ook zijn er meer woonwinkels en telefoonzaken.

In dezelfde periode is het aantal webwinkels verdrievoudigd, tot zo'n 40.000. Volgens het CBS kochten dit jaar 79 procent van de Nederlanders van twaalf jaar of ouder wel eens iets online; in 2012 was dat nog 64 procent.

Lees ook
CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

Acht op de tien Nederlanders eet niet dagelijk vlees. Dat blijkt uit onderzoek Belevingen 2020 van het CBS. Volgens de cijfers eet 45 procent van de ondervraagden maximaal vier dagen in de week vlees, 5 procent eet nooit vlees.

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Veel foodondernemers zijn actief op Facebook en Instagram om hun producten aan te prijzen. Ze vergeten daarbij hun verhaal te vertellen; teksten schrijven voor social media vinden ze lastig. Voormalig slagersvrouw Gisèle Rebel helpt ondernemers in de food- en horecabranche om meer (online) omzet te maken via Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en hun...

Trends voor 2021: Gezondheid, lokaal, thuisconsumptie, online en vleesvervangers

Trends voor 2021: Gezondheid, lokaal, thuisconsumptie, online en vleesvervangers

Door het coronavirus was 2020 een bewogen jaar. Volgens velen heeft het virus ook grote invloed op het gedrag van consumenten, wat leidt tot verschillende nieuwe trends en versnelling van bestaande trends. Vleesmagazine dook in de verschillende trendlijstjes en geeft een overzicht van de vijf trends die overal terugkomen.Aan het eind van elk jaar verschijnen...