Vegetariërs, flexitariërs en veganisten vormen een groeiende groep klanten. De een wil de smaak en bite van vlees proeven en ervaren, de ander wil vooral een smakelijk alternatief voor de nodige eiwitten. Snel klaar is ook een wens. Het kan. Er is voor elk wat wils; steeds lekkerder en gevarieerder. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Matthijs Nieuwkoop van PLNT Future Food Group.
Midden in de coronacrisis van 2020 besloot de Future Food Group met merknaam PLNT een nieuwe weg in te slaan, door fors te investeren in plantaardige vleesvervangers. Product & Development Manager Matthijs Nieuwkoop spreekt liever van ‘vleesopvolgers’.
“In PLNT komen zowel plant als planet terug”, legt Nieuwkoop uit. Hij werkt samen met Senior Innovation Manager Jos Haverkotte, die uit de slagerswereld komt en als geen ander verstand heeft van vlees en smaak. “Wij mikken niet zozeer op de vegetariërs en veganisten, maar op de (potentiële) flexitariërs. Die willen vlees af en toe overslaan. Juist zij kunnen worden verleid met smaken, mondgevoel en texturen die heel dicht bij vlees staan. Wij zijn van oorsprong vleesspecialist en weten hoe we vleesopvolgers moeten maken die lijken op het origineel. Voor vegetariërs en veganisten speelt dat minder, want zij verwachten geen vleesachtige smaken. Wij vinden vlees lekker, maar geloven ook dat het wel wat minder kan. We zijn niet belerend maar bieden wel een alternatief.”
Bij PLNT-producten - op basis van in Oostenrijk zeer duurzaam geproduceerde non-GMO-soja en peulvruchten - wordt een innovatieve technologie gebruikt. “De vezelige structuur doet sterk denken aan echt vlees”, stelt Nieuwkoop. “Veel vleesvervangers zijn geproduceerd via high moisture extrusion. Wij passen een wat minder hoge druk toe. Dat resulteert in een meer open structuur. Zo lijkt het meer op echt vlees. De gebruikte plantaardige eiwitten staan qua aminozurengehalte op gelijke hoogte als dierlijke eiwitten. Verder zitten onze marinades niet alleen om het product heen, maar ook erin.”
PLNT produceert naast hamburgers en worstjes ook reepjes, zoals plantaardig stoofvlees. “Vergeleken met echt vlees is de bereidingstijd wel veel korter”, zegt Nieuwkoop. Dat maakt het een ideaal product voor chefs of consumenten die snel een lekker vegan menu op tafel willen zetten.”
Verder richt het bedrijf zich op de ontwikkeling van ‘vegan visopvolgers’. Afnemers van PLNT-producten zijn onder meer supermarkten van Vomar, een aantal Jumbo-supermarkten, Taco Mundo en bezorgservice Getir. Nieuwkoop: “Met name de visburgers zijn een enorme hit.”
Dit is het eerste deel van deze rondvraag Écht smakelijke vleesvervangers. Volgende week volgt deel 2. Lees de hele rondvraag in Vleesmagazine 1-2022. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.
|