Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Toonbank vlees_Topslager Rudolf Alblas_foto Henk Riswick

Foto: Henk Riswick

Dit jaar vond de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (WZV) plaats. Er deden 1,7 miljoen Nederlanders aan mee. 1,5 miljoen deelnemers willen ook de rest van het jaar geen of minder vlees  eten.

Volgens de rekenmethodiek van de organisatie hebben de deelnemers tijdens de WZV gezamenlijk 212 miljoen liter water, 1,6 miljoen kilogram vlees en 166 miljoen km autorijden aan CO2- uitstoot bespaard. Voor het merendeel van de deelnemers blijft het daar niet bij: 1,5 miljoen deelnemers zijn van plan om ook de rest van het jaar geen of minder vlees te eten. Dat blijkt uit een onderzoek bij ruim 1.000 consumenten door onderzoeksbureau Blauw Research, in opdracht van Stichting Nationale Week Zonder Vlees. Dat komt overeen met de uitkomsten van een enquête waarin 80% van de mensen die al eerder meededen aan de WZV zegt dat zij hun vleesconsumptie verminderd hebben.

De WZV liet zijn sporen ook na in het koopgedrag. Uit de supermarktcijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt de verkoop van vleesvervangers tijdens de WZV gestegen te zijn met 154 procent ten opzichte van een gemiddelde week in 2021. De verkopen van vers vlees daalden met 8,1 procent, aldus Marketing Tribune.

Behalve de WZV heeft ook de coronapandemie effect op de vleesconsumptie van Nederland. Sinds de uitbraak van het coronavirus eet 19 procent van de Nederlanders minder vaak vlees en 14 procent vaker vleesvervangers, schrijft De Levensmiddelenkrant. De WUR berekende daarentegen dat Nederlanders thuis meer vlees zijn gaan eten, omdat de verkopen van vlees en vleeswaren bij supermarkten en slager in 2020 duidelijk stegen.

De merkwaardige conclusie luidt dan ook dat we thuis zowel meer vleesvervangers als meer vlees zijn gaan eten door corona.

Foodlog

Lees ook
Greenforce lanceert plantaardig vlees in poedervorm

Greenforce lanceert plantaardig vlees in poedervorm

De Duitse startup Greenforce brengt een vleesvervanger in poedervorm op de Nederlandse markt. Deze Easy Mixen bestaan uit plantaardig erwteneiwit waaraan consumtenten water toevoegen om er bijvoorbeeld een burger of gehaktbal van te maken.

Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe brengt hun nieuwe product Tempeh Gehakt op de markt. Dit volledig plantaardige gehakt is deels gemaakt van reststromen uit een van de productiefaciliteiten van Schouten. Met dit product wil het Nederlandse bedrijf op duurzame wijze inspelen op de stijgende vraag naar gefermenteerde producten.

‘Zuid-Amerikaans vlees loopt hier als een trein’

‘Zuid-Amerikaans vlees loopt hier als een trein’

Barbecueën is populairder dan ooit. De liefde voor buiten koken groeit al jaren, maar nu er door corona zo weinig te beleven valt, zijn de barbecueproducten haast niet meer aan te slepen. De ambachtelijke slager kan zijn hart ophalen. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Anton van Oevelen van Keurslager Van Oevelen.