Webshop groeit sneller dan fysieke winkel

attachment-001_food-image-1457713

Webwinkels groeien veel sneller dan fysieke winkels.

De omzet van shops op internet lag in de eerste elf maanden van 2015 bijna 17 procent hoger dan in dezelfde periode in 2014. Detailhandel in winkelstraten groeide in dezelfde periode met 1 procent. Maar de grote winnaar zijn de bedrijven die het allebei doen, die zowel op het internet als in levenden lijve verkopen. Hun omzet groeide in een jaar tijd met bijna 25 procent.

Verzesvoudigd

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft die cijfers woensdag bekendgemaakt. Het aantal webwinkels is in de afgelopen jaren bijna verzesvoudigd, van ruim 5000 in 2007 naar bijna 30.000 vorig jaar. Het aantal fysieke winkels is juist gedaald van ruim 80.000 in 2010 naar bijna 74.000 vorig jaar. Het voordeel voor webwinkels is dat ze minder geld kwijt zijn aan medewerkers en aan huisvesting. Het kost ze 11,5 procent van de totale omzet. Bij winkels is dat twee keer zo veel.

Kleren

Van alle webwinkels verkoopt een kwart kleren. Ongeveer 16 procent biedt huis- en tuinartikelen aan. Verder richten ze zich bijvoorbeeld op eten en drinken (8 procent), elektronica (6 procent) en boeken, cd en dvd (2 procent).

Lees ook
Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.

EU lanceert gedragscode gezonde en duurzame voeding

EU lanceert gedragscode gezonde en duurzame voeding

De Europese Commissie (EC) en 65 belanghebbenden uit de sector ondertekenden begin juli de EU-gedragscode voor verantwoordelijke levensmiddelenbedrijven en marketingpraktijken. Het is de volgende stap in de “Van boer tot bord”-strategie.

Ruim driekwart van de Nederlanders blijft online versproducten bestellen

Ruim driekwart van de Nederlanders blijft online versproducten bestellen

Ruim 74 procent van de Nederlanders blijft ook nu de coronamaatregelen zijn versoepeld hun versproducten online bestellen. Gemak is hiervoor de belangrijkste reden. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van Trunkrs.