‘We delen kennis met nieuwe markten’

1 september 2021 Xandra Veltman

Hoe beter je je apparatuur inzet, hoe meer het oplevert. Dat geldt voor snelheid, precisie, hygiëne en al die andere zaken rond vleesverwerking. Het is een kwestie van communicatie tussen de verschillende technische onderdelen en vooral een kwestie van openstaan voor wensen, kansen en (nieuwe) mogelijkheden. Vandaag het eerste deel met Antoine de Bie van F.P.M. International N.V. – Steen.

Steen ontwikkelt en bouwt al zestig jaar machines voor vis- en kipverwerking. Antoine de Bie (24 jaar) werkte er als technisch machinebouwer bij Steen in België maar sinds januari is hij accountmanager voor Afrika, het Midden-Oosten, Turkije en India. “Dit zijn grote opkomende markten voor de voedingsindustrie. Steeds meer consumenten willen weten waar voedingsproducten vandaan komen en wat ermee gebeurt. Volgens ons is transparante handel de sleutel tot eerlijke, schone en betaalbare voeding. Daar zetten we ons voor in en daartoe ondersteunen we ondernemers in de genoemde landen. Zij kunnen nog een grote slag richting modernisering maken en daar hebben ze ook behoefte aan. Dichtbevolkte regio’s in bijvoorbeeld Afrika en India hebben te maken met toenemende druk op het ecologische systeem. Ze willen hun producten beter benutten. Immers, amper de helft van een kip komt op je bord terecht. Gelukkig zijn inmiddels alle restproducten juist winstgevend, mits je de juiste afzetkanalen kent. Een van mijn taken is om bedrijven te informeren over mogelijkheden; van paté en frikandellen tot kraakbeen – waar ze in China gek op zijn – en botten voor cosmetica.”

Daar komt de export bij om de hoek kijken, iets dat steeds belangrijker wordt voor de opkomende markten. Maar om export-certificaten te verkrijgen moet een bedrijf voldoen aan flink wat normen. De Bie: “Dan moet je werken met goede apparatuur. Alleen kost in India één machine nog altijd meer dan tien werknemers aan de lopende band. Dus leggen we ook contacten met associaties die onder meer betrouwbare platformen bieden voor inkoop. Want als voedselverwerkende bedrijven samenwerken en basisproducten in bulk kunnen inkopen wordt de prijs lager, het rendement hoger en kun je investeren in machines. Bovendien kunnen associaties het transport gunstiger regelen, wat bijdraagt aan een kleinere footprint. Ander aspect is HACCP – de hygiëne-eisen. Hoe sneller je kip en kipproducten kunt verwerken en verpakken, hoe minder kans op ziektes. En een machine kan dat een stuk sneller en schoner dan tien mensen. Daarbij staat de veiligheid van werknemers voorop. Onze machines zijn allemaal mechanisch en gemakkelijk te bedienen, ook als je minder hoog opgeleid bent.”

“Samengevat mag je stellen dat wij geen machines verkopen maar processen. Steen is slechts een kleine schakel, maar belangrijk genoeg om de ketting te laten lopen. Mij gaat het vooreerst om klanten opvoeden en opleiden. Vergelijk het met een boormachine. Die moet goed zijn, maar uiteindelijk wil je alleen een mooi gat boren omdat je een schilderij wilt ophangen. Wij hebben uitstekende machines en we zoeken naar diegenen die dat schilderij willen ophangen. Daarom verkennen wij deze voor ons nieuwe markten en onderzoeken we of we er iets goeds kunnen achterlaten. Dat is onze uitdaging.”

Dit is het eerste deel van de Rondvraag De perfecte match tussen apparatuur en ambacht. Volgende week volgt deel 2. 

Altijd op de hoogte blijven?