Wakker Dier: 'Vijftig hoogleraren ondersteunen ‘Stop de Kiloknaller’-campagne'

18 april 2016 Peter Garstenveld

Vijftig hoogleraren ondertekenen de oproep ‘Stop de Kiloknaller’ van Wakker Dier. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie delen deze wetenschappers de mening van Wakker Dier over het fenomeen kiloknaller.

‘Met hun vele reclames voor industrievlees hebben supermarkten een grote negatieve invloed op dieren en boeren. Wakker Dier wil dat supermarkten met hun reclamebeleid vleesvervangers en scharrelvlees promoten, in plaats van industrievlees. Zo kan de wekelijkse supermarktfolder uitgroeien tot een instrument dat de verduurzaming van de veehouderij versnelt, in plaats van afremt’, aldus de protestorganisatie.

Volkskrant

In de Volkskrant reageert het CBL in een reactie door erop te wijzen dat de campagne tegen de kiloknaller met oneigenlijke middelen werkt. ‘Het is een woordenspel. Wakker Dier heeft de definitie voor kiloknallers veranderd.’ Waar de actiegroep voorheen kiloknallers definieerde als aanbiedingen met een prijs lager dan €4,12 per kilo, worden nu ‘alle folderuitlatingen voor vlees en vleeswaren zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk’ toe gerekend.

Duurzaam

Volgens hoogleraar duurzaamheidsbeleid Kees Zoeteman maakt dat woordenspel weinig uit. Hij zegt dat het goedkoop aanbieden van vlees al te snel leidt tot ‘respectloze’ behandeling van dieren’. ‘Supermarkten hebben een rol om de consument op duurzamer geproduceerd vlees te wijzen’, zegt hij in de Volkskrant.

Altijd op de hoogte blijven?