Wakker Dier sluit radiospot tegen slager niet uit

Anne-Hilhorst-Wakker-Dier

We moeten ‘minder en beter’ vlees eten, vindt Wakker Dier. Daarvoor ziet de beweging ook een rol voor de slagerij weggelegd, die zich vooral op kwaliteit zou moeten richten en niet op prijs. ‘Gelukkig zijn er ook een heleboel slagers die dierenwelzijn wel serieus nemen’, zegt Anne Hilhorst, vicevoorzitter van Wakker Dier. Toch sluit zij eventuele radiospotjes tegen de slager niet uit.

Wakker Dier ziet minder én beter vlees als de oplossing voor ‘het massale dierenleed’. De vleesconsumptie zou volgens Anne Hilhorst in 2030 ten opzichte van 2010 met een kwart gedaald moeten zijn van 79 naar 59 kilo, terwijl al het verkochte vlees minimaal 1 Beter Leven-ster moeten hebben. Wat moet er volgens haar nog gebeuren om uw doel te bereiken?

‘Heel veel. ‘Minder en beter’ zien we als de oplossing voor het massale dierenleed in de vee-industrie. We moeten minder dieren houden in Nederland en de welzijnsstandaard moet omhoog. Dieren moeten naar buiten kunnen en genoeg ruimte krijgen om natuurlijk gedrag te kunnen vertonen', zegt Hilhorst.

'Om de doelstelling voor 2030 te bereiken moet een wezenlijk groter deel van de Nederlandse bevolking flexitariër worden. De vraag hoe we dat gaan bereiken, laat zich niet eenvoudig beantwoorden, maar staat bovenaan op onze agenda’, aldus de Wakker Dier-woordvoerder.

Positieve trends

De houding tegenover minder vlees eten is positief veranderd en de consumptie van vleesvervangers neemt toe. Voor Wakker Dier zijn dit allemaal positieve trends. Toch is de vleesconsumptie sinds 2010 te weinig gedaald, vindt Hilhorst. ‘Het is belangrijk dat we niet langer alleen práten over vleesminderen, maar het ook echt gaan dóen. Bijvoorbeeld door minder kiloknallers of stuntvlees in de supermarkten, meer aandacht voor vegetarisch voedsel, en kleinere porties in supermarkten én horeca.'

Vlees met een Beter Leven-ster is in opmars, zeker in de supermarkt. 'Het merendeel van het varkensvlees in de super heeft al een ster. Maar er valt ook nog veel te winnen, rundvlees en kippenvlees lopen achter. Voor rundvlees is er een belangrijke stap gezet nu er ook vlees op de markt komt van melkvee met één ster. Met kip zien we dat de groei in één ster stagneert. Met onze campagne tegen de AH-kip – Albert Heijn is de supermarkt die het meeste keurmerkloos kippenvlees in de aanbieding gooit – hopen we deze impasse te doorbreken.’

Radiospotjes

Wakker Dier is vooral bekend van de radiospotjes over plofkippen en dergelijke. Wordt de Nederlandse slagerij ook nog eens uw doelwit? ‘Het valt ons op dat een groot aantal slagerijen vlees verkoopt met een lager dierenwelzijn dan de supermarkt. Dit strookt niet met de verwachtingen van de klant. Zij denken vaak dat de slager hogere kwaliteit levert en dus ook aan het dierenwelzijn denkt. Deze tegenstrijdigheid hebben wij in het verleden wel eens genoemd in een radiospot en ik sluit niet uit dat we dat in de toekomst weer doen.’

In de strijd tegen de kiloknaller vindt Wakker Dier een medestander in de KNS, die het prijsstunten met vlees ook onacceptabel vindt. ‘Medestanders in de strijd tegen kiloknallers zijn altijd fijn, dus ook de KNS. Voor ons is de KNS verder geen gesprekspartner, want we voeren onze strijd juist tegen de grote supermarkten, niet tegen middenstanders. Wel hebben we gesprekken met de Vereniging van Keurslagers, omdat zij ook een soort keurmerk zijn. In het geval van een campagne van Wakker Dier op bijvoorbeeld plofkip of kalfsvlees, kunnen we hen dus vragen of zij dat ‘product’ al dan niet verkopen. En als we dat nodig vinden, kunnen we hen dan aanspreken op het keurmerk. Het afgelopen jaar is er om en nabij de viermaal contact geweest.’

‘Slagers missen kansen’

Hilhorst ziet de Nederlandse slagerijen worstelen en denkt dat ze een kans missen. ‘Beter zouden ze dierenwelzijn serieus nemen en niet op basis van prijs concurreren met de supermarkten, maar op basis van kwaliteit. Bied een echt beter product dan supermarkten door ook dierenwelzijn serieus te nemen. Ik stap er wel eens binnen en zie dan vooral veel vlees in de aanbieding. Klanten willen kwaliteit en komen daarvoor bij de slager.'

 

'De slagerij van de toekomst is een speciaalzaak met zowel kwaliteitsvlees als plantaardig vlees'

Anne Hilhorst, Wakker Dier

'Dat is een groot goed en daar kunnen slagers van profiteren door dierenwelzijn mee te nemen als aspect van kwaliteit en door plantaardige producten te gaan verkopen. Steeds meer slagers verkopen plantaardig vlees en vegetarische producten. De slagerij van de toekomst is naar mijn idee een speciaalzaak met zowel kwaliteitsvlees met een hoog dierenwelzijn als plantaardig vlees en andere vegetarische producten’, zegt Hilhorst.

Verbod op vegetarische verwijzingen

Het Europese Parlement wil een verbod op vegetarische verwijzingen naar vlees, zoals de vegetarische gehaktbal of de kaasschnitzel. Wakker Dier vindt dit onzin. ‘Wat is er mis mee als mensen een lekkere gehaktbal kunnen eten die gemaakt is van planten? Het verbod dat boven het Europees Parlement hangt, lijkt rechtstreeks afkomstig van de vleeslobby, die zich beter op innovatie zou kunnen richten.’

Het complete interview is te lezen in de volgende editie van Vleesmagazine, die 7 februari verschijnt.

[intermezzo: 1]
Dossiers
Lees ook
KNS geeft tips voor de feestdagen

KNS geeft tips voor de feestdagen

De feestdagen komen er weer aan. Voor de slager een drukke tijd! Een goede voorbereiding is hiervoor belangrijk. Brancheorganisatie Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) helpt hierbij en geeft tips.

Leerlingslagers presenteren streekproducten tijdens Avond van de West-Vlaamse slager

Leerlingslagers presenteren streekproducten tijdens Avond van de West-Vlaamse slager

In Roeselare vond op 19 oktober de vierde editie van de Avond van de West-Vlaamse slager plaats. Leerlingslagers van West-Vlaamse slagerijscholen presenteerden acht nieuwe West-Vlaams streekproducten, waaronder twee vegetarische. Hiermee speelt de sector in op de vraag van de flexitarische klant.

De extra medewerker

De extra medewerker

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Josja Haagsma en Christiaan Verkuijl buigen zich dit keer over het thema interieur.