Wakker Dier pakt kiloknallers bij Hoogvliet aan

15 november 2017

Wakker Dier start vandaag een campagne tegen kiloknallers bij Hoogvliet. De supermarktketen had in het derde kwartaal van 2017 veel vlees en vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk in haar folder staan.

Wakker Dier start vandaag een campagne tegen kiloknallers bij Hoogvliet 'omdat Hoogvliet zo nodig wil stunten met kiloknallers. Hierdoor worden de dieren veroordeeld tot een miserabel leven in industriële stallen’, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Vooral in Zuid-Holland

De campagne richt zich op Zuid-Holland, een provincie met veel Hoogvliet-filialen. In deze regio worden klanten met paginagrote krantenadvertenties gewaarschuwd voor de ‘werkelijke prijs van kiloknallers’. Hilhorst: ‘Met de boodschap: Kiloknallers van Hoogvliet kosten meer dan je denkt, laten we het leed achter dit vlees zien. Bij industrievarkens wordt bijvoorbeeld de staart afgesneden, vaak onverdoofd. Alleen zodat de varkens in de krappe, kale hokken niet uit stress en verveling op elkaar staart kunnen bijten.’

Stoppen met kiloknallen

Wakker Dier wil dat supermarkten stoppen met kiloknallen: aanbiedingen plaatsen van vlees zonder keurmerk. In plaatst daarvan zouden ze juist diervriendelijkere producten in de aanbieding moeten doen. Hilhorst: ‘Als er meer aandacht komt voor diervriendelijkere alternatieven, dan zal de verkoop hiervan ook stijgen.’

Emté en AH al eerder aangepakt

Afgelopen zomer werden ook Emté en Albert Heijn aangepakt vanwege ‘het vele kiloknallen’. Dat het anders kan, liet supermarkt Plus vorige maand zien. Het afgelopen kwartaal bleek Plus de eerste supermarkt in Nederland met meer keurmerkaanbiedingen dan kiloknallers.

Altijd op de hoogte blijven?