Jaarlijks organiseert dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier de Liegebeest van het Jaar-verkiezing. Hiermee wil de organisatie misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken en bedrijven en consumenten scherp houden. In 2024 'won' Femke Wiersma, minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur namens BBB, deze verkiezing
Liegebeest van het Jaar 2024
In 2024 nomineerde Wakker Dier de ‘verantwoorde vangst’ van Iglo, ‘kalfjes in de wei‘‘ op zuivelpakken van Albert Heijn, ‘vooruitlopende kip’ van Muscle Meat, ‘natuurlijke leefomstandigheden’ voor Greenfields runderen en de uitspraak “dierenleed in de vee-industrie wordt overdreven” van BBB-landbouwminister Wiersma.
Vrij snel na de nominatie pasten Albert Heijn en Muscle Meat respectievelijk hun verpakkingen en website aan. Wakker Dier trok daarom deze twee kandidaten terug uit de verkiezing. Nadat ook Iglo bekend maakte hun verpakkingen en website aan te passen, bleef alleen minister Wiersma over. “Mede door het wegvallen van alle overige kandidaten kreeg de minister tachtig procent van de 15.000 stemmen”, meldt Wakker Dier. “Politici als Wiersma kunnen een voorbeeld nemen aan bedrijven, die hun fouten wél durven recht te zetten.”
Effectief instrument
De vijftiende editie van de Liegebeest-verkiezing noemt Wakker Dier de meest succesvolle ooit. “Het is nog niet eerder gebeurd dat er slechts één kandidaat in de verkiezing overblijft.” Hieruit blijkt dat de Liegebeest-verkiezing een effectief instrument is voor de dierenwelzijnsorganisatie. Ieder jaar kondigen kandidaten aan kandidaten aan dat ze producten aan gaan passen. Bij eerdere edities wijzigden Van Dobben, Albert Heijn en Lidl hun producten en trokken onder andere McDonald’s en Plus hun uitspraken terug.