Wakker Dier 'niet enthousiast' over Beter Leven kalfsvlees

13 augustus 2012 Tom van der Meer

AMSTERDAM - Wakker Dier, die zich onder meer inzet voor het welzijn van kalveren, is niet razend enthousiast over de afspraak tussen VanDrie Group en de Dierenbescherming over diervriendelijker kalfsvlees.

AMSTERDAM - Wakker Dier, die zich onder meer inzet voor het welzijn van kalveren, is niet razend enthousiast over de afspraak tussen VanDrie Group en de Dierenbescherming over diervriendelijker kalfsvlees.


'De kalveren hebben nu minder bloedarmoede. Een gezond dier heeft een hemoglobinegehalte van 7,5 en de afspraak is nu dat de waarde niet onder de 6 komt. De kalveren krijgen nog steeds niet ongelimiteerd voer en kunnen niet naar buiten.' Wakker Dier zet de in 2007 begonnen campagne om het welzijn van deze dieren te verbeteren dan ook voort, inclusief radiospotjes die op korte termijn worden hervat, meldt het ANP.


VanDrie: 'welzijnswinst'

Henny Swinkels, directeur bij VanDrie, is wel verheugd over de gezette stappen. Het past volgens hem in het huidige tijdsbeeld dat bedrijven samenwerken met maatschappelijke organisaties. 'Je ziet het overal om je heen gebeuren en het werpt vruchten af. Het bewijs ligt er. Door open met elkaar om te gaan, goed inhoudelijk overleg te voeren en waar nodig onderzoek te doen, hebben we aanzienlijke welzijnswinst voor onze kalveren bereikt.'


Mijlpaal

Directeur Frank Dales van de Dierenbescherming is ook blij met de gekozen koers, Hij rept van een mijlpaal vergelijkbaar met het verdwijnen van de kistkalveren in 1988. 'Eerdere succesvolle afspraken om kalveren naast melk ook ruwvoer te geven en om ze niet in krappe eenlingboxen maar in groepen te huisvesten hebben ons geleerd dat we door constructief overleg een eind kunnen komen. Deze houding heeft aan de basis gestaan van het nu geboekte succes. We zijn er nog niet, maar het is een begin. Er zullen nog veel stappen volgen.


Alpuro 'verheugd'

Alpuro Group (eveneens producent van kalfvlees, onder Peter’s Farm systeem met aandacht voor het welzijn van de dieren) is verheugd over de objectieve normen van het Beter Leven-kenmerk voor kalveren. Het bedrijf zegt er ook klaar voor te zijn en heeft de Dierenbescherming wederom uitgenodigd voor een gesprek. 'Wij zijn al jaren bezig met de criteria die nu door de Dierenbescherming bekend zijn gemaakt', zegt Korstiaan Mulderij (directeur Food Alpuro Group). 'Ons groepsgehuisvest kalfsvlees komt zeker ook in aanmerking.'


CDA: 'Verrassend'

Joop Atsma, CDA-Tweede Kamerlid, spreekt van een verrassende stap door een onverwachte combinatie. Hij is blij met het resultaat. 'Dit zou vaker moeten gebeuren. Beide partijen steken hun nek uit. Het is te hopen dat de consument het beloont.'


Lees ook:

Kalfsvlees VanDrie krijgt Beter Leven logo (20 januari 2009)

Altijd op de hoogte blijven?