Wakker Dier: ‘Meer kiloknallers bij AH en Jumbo’

26 januari 2017 Vleesmagazine

Jumbo en Albert Heijn zijn volgens de dierenbeschermingsorganisatie Wakker Dier de enige supermarktketens die in 2016 veel meer kiloknallers met vlees aanboden dan in 2015.

Bij de meeste andere supermarkten is volgens de actiegroep een daling van dergelijke stunts met goedkoop keurmerkloos vlees te zien.

‘Ontsteld’

Wakker Dier laat weten ‘ontsteld’ te zijn door de cijfers: ‘Ongelofelijk, Albert Heijn en Jumbo voeren een vleesoorlog om klanten van elkaar weg te kapen. Dat voor die vleesstunts duizenden dieren een rotleven leiden, kan ze kennelijk niets schelen! Van de marktleiders verwacht je een voorbeeldpositie, net zoals ze met plofkip hebben laten zien’, aldus de organisatie in een persbericht.

700 kiloknallers minder

In 2016 stonden er volgens onderzoek van Wakker Dier bijna 700 kiloknallers, de term die de actiegroep graag wenst te gebruiken, minder in de supermarktfolders dan in 2015, een daling van 6 procent. ‘Dit is te danken aan alle supermarkten, met uitzondering van Albert Heijn, Jumbo en in mindere mate Aldi. Jumbo stuntte 46 procent méér met dierenleed en Albert Heijn 16 procent meer’, aldus het woedende Wakker Dier.

Meer vleesreclame

Bijna alle supermarkten maakten in 2016 meer reclame voor vlees in hun folders dan in 2015. Het aantal vleesaanbiedingen steeg met 13 procent, blijkt uit de metingen die Wakker Dier uitvoerde. Er was een grote stijging van aanbiedingen met 1 Beter Leven-ster. ‘Slechts één op de twintig vleesaanbiedingen is voor echt beter vlees zoals biologisch vlees en vlees met twee en drie sterren’, concludeert Wakker Dier.

Altijd op de hoogte blijven?