Wakker Dier gaat door met tv-campagne tegen 'plofkip' Aldi

unnamed

Wakker Dier gaat door met haar campagne tegen de Aldi. De supermarktketen gaat volgens de dierenwelzijnsorganisatie namelijk door met de verkoop van 'plofkip'. Vanaf maandag 6 juli is de tv-spot tegen de discounter opnieuw te zien op de zenders NPO 1, 2 en 3. Dezelfde spot werd eerder in februari en maart uitgezonden.

Wakker Dier spreekt Aldi met de tv-spot aan, omdat de supermarktketen met het welzijn van kippen 'ver achter loopt op andere supermarkten'. Alle andere grote supermarkten vervangen namelijk komend jaar de 'plofkip' door een iets betere kip. Maar Aldi heeft hiervoor nog geen concrete plannen.

Stapsgewijs

Wakker Dier: 'De Aldi heeft aangegeven stapsgewijs over te willen stappen van plofkip naar scharrelkip, maar de supermarkt zegt niet hoe lang dat proces gaat duren. Daarmee geeft Aldi niet concreet aan wanneer de verkoop van 'plofkip' stopt, terwijl de andere grote supermarkten dat wel hebben gedaan.' Voor de dierenwelzijnsorganisatie reden om campagne te voeren tegen 'plofkip' bij de Aldi.

Welzijnskeurmerk

Aldi verkoopt naast de 'plofkip' ook kip met een welzijnskeurmerk. Zo verkoopt Aldi filet en braadlapjes van scharrelkip en - zo liet zij weten - wordt deze zomer het scharrelkipassortiment verder uitgebreid. Ook zal de super deze zomer starten met de verkoop van biologische kipfilet. Hiermee sluit de Aldi eindelijk aan bij andere supermarkten: de meeste bieden al jaren biologische kip aan.

Andere supermarkten

Bijna alle grote supermarkten in Nederland vervangen komend jaar de 'plofkip' door een iets betere kip, de Kip van Morgen, of zoals wij het noemen, de 'flopkip'. De 'flopkip' leeft een paar dagen langer dan de 'plofkip', krijgt een smartphone meer aan ruimte en een handje stro. Supermarkten Albert Heijn, Dirk, Dekamarkt, Jan Linders, Plus, Emté, Lidl, Deen, Spar en Coop willen op korte termijn de 'plofkip' vervangen door 'flopkip'.

Nieuwe Standaardkip

Supermarkten Jumbo, MCD en Boon’s Markt ondernemen als enige echt actie en vervangen de 'plofkip' door een kip die qua welzijn dichter tegen de Beter Leven-kip aanzit dan de 'flopkip'. Jumbo noemt deze kip de Nieuwe Standaardkip. Bij MCD en Boon’s Markt heet de kip 'Betere Kip'.

De plofkipcampagne

Sinds de start van de campagne zijn er al veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal één ster van het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming. Ook consumenten kiezen steeds vaker voor kip met een welzijnskeurmerk. Wakker Dier zet de campagne voort, totdat de 'plofkip' uit alle supermarktschappen is verdwenen. Wakker Dier richt zich daarbij ook op reclame voor de 'plofkip': supermarkten Jumbo, Dirk en Dekamarkt zijn hier al mee gestopt. Plus zal vanaf augustus de 'plofkip' uit de reclamefolder weren.

Lees ook
PLUS stapt als vierde grote supermarkt over op Beter Leven-kip

PLUS stapt als vierde grote supermarkt over op Beter Leven-kip

Na Albert Heijn, Lidl en Jumbo stapt ook PLUS over op kip met het Beter Leven keurmerk. Vanaf 2023 heeft alle kip in de schappen bij PLUS minimaal één ster Beter Leven van de Dierenbescherming. Dat heeft de supermarktketen laten weten aan Wakker Dier.

Ook Jumbo stapt over op kip met Beter Leven-keurmerk

Ook Jumbo stapt over op kip met Beter Leven-keurmerk

Na Albert Heijn en Lidl stapt ook supermarktketen Jumbo over op kip met Beter Leven-keurmerk. Vanaf 2023 heeft alle kip in de schappen minimaal één ster Beter Leven. "De overgang naar het Beter Leven keurmerk voor ons volledige aanbod kip is voor ons een logische volgende stap", zegt Olaf de Boer, directeur Commercie Jumbo.

Onderzoek naar invloed dierenwelzijn op smaak vlees

Onderzoek naar invloed dierenwelzijn op smaak vlees

Binnen het vierjarig Europese onderzoeksproject mEATquality onderzoeken wetenschappers de invloed van dierenwelzijn op de smaak van vlees. In Resource vertelt Hans Spoolder, onderzoeker bij de Animal Science Group van Wageningen University & Resources meer over het onderzoek.