Wakker Dier gaat door met tv-campagne tegen 'plofkip' Aldi

unnamed

Wakker Dier gaat door met haar campagne tegen de Aldi. De supermarktketen gaat volgens de dierenwelzijnsorganisatie namelijk door met de verkoop van 'plofkip'. Vanaf maandag 6 juli is de tv-spot tegen de discounter opnieuw te zien op de zenders NPO 1, 2 en 3. Dezelfde spot werd eerder in februari en maart uitgezonden.

Wakker Dier spreekt Aldi met de tv-spot aan, omdat de supermarktketen met het welzijn van kippen 'ver achter loopt op andere supermarkten'. Alle andere grote supermarkten vervangen namelijk komend jaar de 'plofkip' door een iets betere kip. Maar Aldi heeft hiervoor nog geen concrete plannen.

Stapsgewijs

Wakker Dier: 'De Aldi heeft aangegeven stapsgewijs over te willen stappen van plofkip naar scharrelkip, maar de supermarkt zegt niet hoe lang dat proces gaat duren. Daarmee geeft Aldi niet concreet aan wanneer de verkoop van 'plofkip' stopt, terwijl de andere grote supermarkten dat wel hebben gedaan.' Voor de dierenwelzijnsorganisatie reden om campagne te voeren tegen 'plofkip' bij de Aldi.

Welzijnskeurmerk

Aldi verkoopt naast de 'plofkip' ook kip met een welzijnskeurmerk. Zo verkoopt Aldi filet en braadlapjes van scharrelkip en - zo liet zij weten - wordt deze zomer het scharrelkipassortiment verder uitgebreid. Ook zal de super deze zomer starten met de verkoop van biologische kipfilet. Hiermee sluit de Aldi eindelijk aan bij andere supermarkten: de meeste bieden al jaren biologische kip aan.

Andere supermarkten

Bijna alle grote supermarkten in Nederland vervangen komend jaar de 'plofkip' door een iets betere kip, de Kip van Morgen, of zoals wij het noemen, de 'flopkip'. De 'flopkip' leeft een paar dagen langer dan de 'plofkip', krijgt een smartphone meer aan ruimte en een handje stro. Supermarkten Albert Heijn, Dirk, Dekamarkt, Jan Linders, Plus, Emté, Lidl, Deen, Spar en Coop willen op korte termijn de 'plofkip' vervangen door 'flopkip'.

Nieuwe Standaardkip

Supermarkten Jumbo, MCD en Boon’s Markt ondernemen als enige echt actie en vervangen de 'plofkip' door een kip die qua welzijn dichter tegen de Beter Leven-kip aanzit dan de 'flopkip'. Jumbo noemt deze kip de Nieuwe Standaardkip. Bij MCD en Boon’s Markt heet de kip 'Betere Kip'.

De plofkipcampagne

Sinds de start van de campagne zijn er al veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal één ster van het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming. Ook consumenten kiezen steeds vaker voor kip met een welzijnskeurmerk. Wakker Dier zet de campagne voort, totdat de 'plofkip' uit alle supermarktschappen is verdwenen. Wakker Dier richt zich daarbij ook op reclame voor de 'plofkip': supermarkten Jumbo, Dirk en Dekamarkt zijn hier al mee gestopt. Plus zal vanaf augustus de 'plofkip' uit de reclamefolder weren.

Lees ook
Wakker Dier maakt nominaties Liegebeest 2022 bekend

Wakker Dier maakt nominaties Liegebeest 2022 bekend

Wakker Dier heeft de vijf nominaties voor de Liegebeestverkiezing van 2022 bekendgemaakt. Met deze verkiezing wil Wakker Dier misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken en bedrijven en consumenten scherp houden.

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

Zomer 2021 startte de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en haar leden na gesprekken met de toenmalige Ministers van LNV en SZW, vakbonden en de dierenbescherming met het initiatief ‘Naar duurzame arbeid in de vleessector’.

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable produceert varkens- en rundvlees op basis van één dierlijke cel. 20 juli presenteerde de kweekvleesproducent de eerste beelden van een worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees. Meatable verwacht dit product in 2025 op de markt te kunnen brengen.