Wakker Dier: ‘De supers zijn varkenshaas-verslaafd’

attachment-001_food-image-VLS3491I01

Tien supermarkten blijven stunten met keurmerkloze varkenshaas, ondanks de afspraak om hier al zo’n vier jaar geleden mee te stoppen. Dit blijkt uit de Kiloknaller Monitor van Wakker Dier. Alle supermarkten spraken af om vanaf 2016 alleen nog varkensvlees met minimaal één Beter Leven ster te verkopen. ‘De supers, vooral Plus, lijken wel varkenshaas-verslaafd’, verzucht Anne Hilhorst van Wakker Dier.

De supermarkten ondertekenden in 2013 het convenant Varken van Morgen. Daarin spraken zij af om vanaf 2016 geen varkensvlees meer te verkopen zonder minimaal een ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Maar ruim de helft van de aanbiedingen met varkenshaas heeft nog altijd geen keurmerk (51 procent). De Kiloknaller Monitor keek naar de eerste drie kwartalen van 2020.

PERSBERICHT-Supers-Varkenshaas-Convenant-Grafiek-jan-sept-2020_300dpi-300x174 Kiloknaller Plus

Opvallend is dat Plus het meest kiloknalt met varkenshaas, terwijl zij zich graag profileert als de meest verantwoorde supermarkt. Plus had in de afgelopen drie kwartalen had zij 23 keurmerkloze varkenshaas-stunts. Nummer twee Deen volgt met elf stuks. Daarna komt Aldi met negen stuks.

Zonder kiloknallers

Albert Heijn en Spar hadden de eerste negen maanden van dit jaar geen kiloknallerhaas in de aanbieding. Albert Heijn zelfs al niet meer sinds medio 2016. Hilhorst: ‘Het kan dus ook anders’, zegt Hilhorst. ‘De supers moeten dit snel oplossen. De meerderheid schendt het convenant en blijft ordinair kiloknallen met dit leedvlees.’

Haas versus speklap

Varkenshaas is opvallend vaak zonder keurmerk in de aanbieding. Ander varkensvlees heeft vaker wel een keurmerk. Zo hebben speklappen en karbonades in de aanbieding altijd een dierenwelzijnskeurmerk. Dit komt omdat er uit één varken heel wat speklappen en karbonades gesneden kunnen worden, maar slechts twee varkenshaasjes. ‘Elk bakje met twee keurmerkloze varkenshazen staat voor één varken met een rotleven. De supermarkten schuiven hun mooie principes opzij zodra er een aanbieding lonkt’, concludeert Hilhorst.

Kiloknallercampagne

Kiloknallers zijn Wakker Dier al jaren een doorn in het oog. In de strijd om het marktaandeel, proberen de supermarkten klanten van elkaar af te troggelen met goedkoop vlees. De dieren betalen hiervoor de prijs. Bijvoorbeeld varkens van honderd kilo die nog geen vierkante meter ruimte per dier krijgen. ‘Supermarkten treden de onderlinge afspraken met voeten. Ze blijven spelletjes spelen over de ruggen van de dieren’, zegt Hilhorst.

 
Lees ook
Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.

Picnic stapt versneld over naar Beter Leven kip

Picnic stapt versneld over naar Beter Leven kip

Online supermarkt versnelt de overstap naar Beter Leven-kip. Vanaf 7 mei bezorgt de online supermarkt alleen nog maar verse kip met minimaal één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. De kipvleeswaren volgen later.

Vurig genieten!

Vurig genieten!

We zijn inmiddels wel gewend aan de BBQ 2.0. Kleinere hapjes en liflafjes blijven in trek, maar ook mooie grote stukken vlees winnen aan populariteit. Veel consumenten kiezen voor vleesproducten van uitstekende kwaliteit – en die kan de slager als geen ander leveren.