Wakker Dier: ‘De supers zijn varkenshaas-verslaafd’

attachment-001_food-image-VLS3491I01

Tien supermarkten blijven stunten met keurmerkloze varkenshaas, ondanks de afspraak om hier al zo’n vier jaar geleden mee te stoppen. Dit blijkt uit de Kiloknaller Monitor van Wakker Dier. Alle supermarkten spraken af om vanaf 2016 alleen nog varkensvlees met minimaal één Beter Leven ster te verkopen. ‘De supers, vooral Plus, lijken wel varkenshaas-verslaafd’, verzucht Anne Hilhorst van Wakker Dier.

De supermarkten ondertekenden in 2013 het convenant Varken van Morgen. Daarin spraken zij af om vanaf 2016 geen varkensvlees meer te verkopen zonder minimaal een ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Maar ruim de helft van de aanbiedingen met varkenshaas heeft nog altijd geen keurmerk (51 procent). De Kiloknaller Monitor keek naar de eerste drie kwartalen van 2020.

PERSBERICHT-Supers-Varkenshaas-Convenant-Grafiek-jan-sept-2020_300dpi-300x174 Kiloknaller Plus

Opvallend is dat Plus het meest kiloknalt met varkenshaas, terwijl zij zich graag profileert als de meest verantwoorde supermarkt. Plus had in de afgelopen drie kwartalen had zij 23 keurmerkloze varkenshaas-stunts. Nummer twee Deen volgt met elf stuks. Daarna komt Aldi met negen stuks.

Zonder kiloknallers

Albert Heijn en Spar hadden de eerste negen maanden van dit jaar geen kiloknallerhaas in de aanbieding. Albert Heijn zelfs al niet meer sinds medio 2016. Hilhorst: ‘Het kan dus ook anders’, zegt Hilhorst. ‘De supers moeten dit snel oplossen. De meerderheid schendt het convenant en blijft ordinair kiloknallen met dit leedvlees.’

Haas versus speklap

Varkenshaas is opvallend vaak zonder keurmerk in de aanbieding. Ander varkensvlees heeft vaker wel een keurmerk. Zo hebben speklappen en karbonades in de aanbieding altijd een dierenwelzijnskeurmerk. Dit komt omdat er uit één varken heel wat speklappen en karbonades gesneden kunnen worden, maar slechts twee varkenshaasjes. ‘Elk bakje met twee keurmerkloze varkenshazen staat voor één varken met een rotleven. De supermarkten schuiven hun mooie principes opzij zodra er een aanbieding lonkt’, concludeert Hilhorst.

Kiloknallercampagne

Kiloknallers zijn Wakker Dier al jaren een doorn in het oog. In de strijd om het marktaandeel, proberen de supermarkten klanten van elkaar af te troggelen met goedkoop vlees. De dieren betalen hiervoor de prijs. Bijvoorbeeld varkens van honderd kilo die nog geen vierkante meter ruimte per dier krijgen. ‘Supermarkten treden de onderlinge afspraken met voeten. Ze blijven spelletjes spelen over de ruggen van de dieren’, zegt Hilhorst.

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Vion presenteert AI cameratoezicht op Grüne Woche

Vion presenteert AI cameratoezicht op Grüne Woche

Op Internationale Grüne Woche in Berlijn presenteert Vion een monitoringstool met slimme cameratechniek om de interactie tussen mens en dier op slachterijen te observeren. De tool is voorzien van Artificial Intelligence (AI). De camera's nemen onafgebroken alle beelden op en de software analyseert deze.

Ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’

Ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’

Het Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP) organiseert op 1 februari de ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’.

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.