Wakker Dier: 'Bewuste consument het haasje met Pasen
Wakker Dier: 'Supermarkten hebben als folderaanbieding alleen geverfde paaseieren van kippen die nooit buiten komen.' Foto: Wakker Dier
Volgens Wakker Dier zijn consumenten die bewust willen eten, 'het haasje' met Pasen. De dierenwelzijnsorganisatie stelt dat na een analyse van 427 vlees-, vega- en eiproducten in de paas- en weekfolder van de 13 grootste supermarkten. Meer dan 90 procent van de ei- en vleesaanbiedingen in het paasassortiment van de supermarkten heeft volgens Wakker Dier geen welzijnskeurmerk.
'Van de 167 vleesaanbiedingen voor de gourmet heeft 98 procent geen welzijnskeurmerk. Dit is bijvoorbeeld gewoon plofkip of industrievarken. Maar drie gourmetaanbiedingen zijn biologisch, vijf vegetarisch', geeft Wakker Dier aan. 'Bij de 72 vleeswarenaanbiedingen is er slechts één te vinden met het Beter Leven-kenmerk. Het traditionele eieren zoeken met Pasen wordt voor de bewuste consument helemaal moeilijk gemaakt. Supermarkten hebben als folderaanbieding alleen geverfde paaseieren van kippen die nooit buiten komen.'
Dieronvriendelijk vreetfestijn
Volgens Wakker Dier 'proberen supermarkten van Pasen hetzelfde dieronvriendelijke vreetfestijn te maken als het kerstfeest'. De dierenwelzijnsorganisatie: 'Met onder meer veel vleeswaren voor paasontbijt en -brunch en gourmetschotels voor het paasdiner, proberen zij met Pasen de tegenvallende kerstomzet te compenseren. De door de supermarkten beloofde verduurzaming van het vleesassortiment wordt voor het gemak met Pasen even vergeten. Het paasfeest bestond jarenlang uit een lekker ontbijtje, misschien een brunch. Maar daar verdienen supers te weinig aan. Zij willen graag dat er met Pasen net zoveel wordt gegeten als met Kerstmis. Liever verkopen ze zelfs nog meer, want de omzet met Kerstmis viel tegen. Het CBL hoopte deze Pasen op een topomzet. Met uitgebreide folders en een luxe paasassortiment proberen supers van Pasen een tweede vreetfestijn te maken. Het is een dieronvriendelijk vreetfestijn, want dierenwelzijnskeurmerken zijn in de paasfolders amper terug te vinden. Gek genoeg liet het CBL afgelopen week nog weten dat supermarkten juist een verantwoord Pasen tegemoet gingen. Dit gaat echter alleen over de chocolade-eitjes want wat betreft vlees en eieren is het paasassortiment beslist niet verantwoord. De folders staan bol van plofkip, industrievarken en schuureieren.'
Onderzoek
Het onderzochte paasassortiment is bepaald aan de hand van (online) folders van de 13 grootste supermarkten in de week voor Pasen. Het omvat de producten die buiten het gangbare basisassortiment vallen, genoemd in de paasfolders en (online)weekfolders van Aldi, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Emté, Plus, Dirk, Deka, C1000, Coop, Deen, Hoogvliet en Vomar. Er is gekeken naar het aanbod van vlees en eieren, ongeacht de vraag of het product is afgeprijsd. Bij de eieren tellen de verse, gekookte, geverfde en de gevulde eieren. Scharreleieren komen niet in aanmerking voor het Beter Leven-kenmerk; de kippen zitten permanent in de stal opgesloten. Wakker Dier beschouwt scharreleieren daarom in dit onderzoek als ei zonder welzijnskeurmerk. Promoties voor eiersalades zijn niet meegeteld.