Wakker Dier begint nieuw offensief

3 februari 2016 Anne Mieke Ravenshorst

Wakker Dier begint een nieuw offensief tegen de kiloknaller. De maatschappijkritische organisatie die strijdt tegen dierenleed en wil een hervorming en verduurzaming van de veehouderij.

Wakker Dier roept alle klanten van supermarkten op om via een petitie protest aan te tekenen tegen de kiloknaller bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de brancheorganisatie voor supermarkten. Via deze weg wil Wakker Dier bewerkstelligen dat de supermarktfolder een instrument wordt dat de verduurzaming juist versnelt, in plaats van afremt.

Reclame voor dierenleed

Waarom hebben we je stem nodig? staat in de oproep te lezen. 'Samen staan we sterk en maken we een vuist tegen de kiloknaller. Een dier is geen stuntartikel!'

Volgens de organisatie stuntten de twaalf grootste supermarktketens in 2015 ruim 200 keer per week met vlees. Hiervan heeft de overgrote meerderheid geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de folderanalyse van Wakker Dier.

'De vele reclames voor dierenleed, zoals plofkip en industrievarken, remmen de verduurzaming van de veehouderij. Om deze reden heeft de politiek zich al herhaaldelijk uitgesproken tegen de kiloknaller. Desondanks neemt de reclame voor dierenleed toe', laat Wakker Dier weten.

Verduurzaming

Een diervriendelijker folder zou de verduurzaming van de supermarkt en daarmee ook de verduurzaming van de veehouderij een enorme boost kunnen geven, volgens de organisatie. Dat komt ook de veehouderij ten goede.

'Als supermarkten week in week uit hun klanten zouden verleiden om te kiezen voor beter in plaats van voor goedkoper, neemt de vraag naar beter vlees sneller toe. Zo kunnen meer boeren omschakelen en krijgen steeds meer dieren een beter leven.'

Altijd op de hoogte blijven?