VS in beroep na uitspraak WTO over vleesetiket

attachment-001_food-image-VLS14326I01

WASHINGTON - De VS gaat in beroep tegen een uitspraak van de WTO, die erop neerkomt dat het verplicht op de verpakking vermelden van het herkomstland van vlees in strijd is met vrijhandelsregels.

WASHINGTON - De VS gaat in beroep tegen een uitspraak van de WTO, die erop neerkomt dat het verplicht op de verpakking vermelden van het herkomstland van vlees in strijd is met vrijhandelsregels.

Zowel Canada als Mexico kwamen al vanaf de inwerkingtreding van de wet, in maart 2009, bij de WTO in het geweer tegen de verplichte herkomstlabels, schrijft Boerderij.

De wetgeving heeft ertoe geleid dat minder dieren en vlees vanuit Canada en Mexico naar de VS gaan. Slachterijen vinden het moeilijk grondstofstromen te scheiden en kiezen vaker voor alleen Amerikaans vlees. De vleeslobby in de VS vindt net als Canada en Mexico dat de regel handel belemmert en kosten voor slachterijen omhoog brengt.

Om geclassifeerd te worden als Amerikaans vlees moet het geslachte dier in de VS zijn geboren, gehouden en geslacht.

Lees ook
‘Overweldigende internationale belangstelling voor GravityTray’

‘Overweldigende internationale belangstelling voor GravityTray’

De twee creatieve ondernemers Luc van den Broek en Rinze Willemsen stoorden zich al heel lang aan het absorber-matje in de vleesbakjes in de supermarkt. Net als consumenten, retailers, p.roducenten en recyclebedrijven. Na een zoektocht van een aantal jaren naar de juiste folie en machine, is het nu zo ver. Het nieuw ontwikkelde bakje, getiteld GravityTray,...

ABN Amro: ‘Klanten willen versproduct in duurzame verpakking’

ABN Amro: ‘Klanten willen versproduct in duurzame verpakking’

Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden, zodat het verbruik van plastic vermindert en de mogelijkheid van hergebruik wordt vergroot. Dat blijkt uit een enquête van PanelWizard in opdracht van ABN Amro.Zo vindt 66 procent het belangrijk dat producenten van voorverpakte groente of fruit voor...

Bunzl wint met EcoCoolBox Packaging Awards

Bunzl wint met EcoCoolBox Packaging Awards

Bunzl Retail & Industry wint met de innovatieve EcoCoolBox de NL Packaging Awards 2020 in de categorie Webretail. De NL Packaging Awards worden jaarlijks uitgereikt aan bedrijven die uitblinken in innovatie, creativiteit, techniek en ondernemerschap. In verband met het coronavirus vond de bekendmaking online plaats.Voor de vijfde keer worden de NL Packaging...