Vooral oudere klant komt nog bij slager

attachment-002_food-image-VLS10060I02

Klanten van boven de vijftig jaar zijn goed voor bijna tachtig procent van de omzet van slagerijen. Klanten onder de dertig jaar kopen hun vlees vooral bij de supermarkt.

Dat blijkt uit de door onderzoeksbureau GfK opgestelde monitor over 2014 van de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS). Slechts 2,4 procent van de omzet van de slagerijen zijn afkomstig van klanten onder de dertig jaar. Bij supermarkten ligt dat percentage op 7,2 procent.

Verdwijnen C1000

Over het algemeen concluderen de onderzoekers dat de totale vleesomzet in Nederland onder druk staat door veranderende eetgewoontes. Nederlanders eten minder vlees. Door het verdwijnen van C1000 is ook de promotiedruk vanuit de supermarkt gedaald. Daarmee zijn ook de prijsverschillen tussen supermarkten en slagerijen gestabiliseerd, nadat deze jarenlang zijn gestegen.

1-Slagers_omzetgrafiek-300x170

De totale vleesomzet in Nederland (gedefinieerd als het ‘universum van de slagersmarkt’) is vorig jaar met €200 miljoen gedaald naar €5,7 miljard. Supermarkten domineren deze markt en nemen 82,1 procent van de markt voor hun rekening. Slagers zijn goed voor 14,3 procent, terwijl 3,7 procent van de bestedingen via andere kanalen worden gedaan. Hoewel het aantal slagers met 6 procent is gedaald, is het marktaandeel de laatste jaren wel stabiel.

2-Slagers_marktaandeelgrafiek-300x165

Online speelt nog nauwelijks een rol bij de omzet van slagerijen. Verkopen via webshops zijn nog maar goed voor 0,4 procent van de omzet. Toch zegt al 20 procent van de slagerijen een webshop te hebben. Van de overige slagers verwacht 9 procent er zeker een te beginnen en 9 procent wil hier waarschijnlijk mee aan de slag.

3-Slagers_kanalengrafiek-300x169
Lees ook
Een goede hap en een vol glas

Een goede hap en een vol glas

Met de feestdagen voor de deur valt er altijd wel wat te vieren. Zelfs als het coronaspook nog dagelijks door de regenachtige en met bladeren bedekte straten waart. Straten die opgefleurd worden met lichtgevende versiersels en fraai aangeklede winkels. Het is de tijd dat de slager al zijn personeel dubbel inroostert, zonder dat ze klagen en morren.

Delmo geeft praktisch advies voor kersverse ondernemer

Delmo geeft praktisch advies voor kersverse ondernemer

Bennebroek heeft sinds jaren weer een slagerij. Brian de Beer opende in maart Keurslagerij BeerZ. Een voormalige boekwinkel werd omgebouwd tot een gloednieuwe slagerij. Als nieuwbakken ondernemer kon hij bij de keuze voor machines het advies van Delmo goed gebruiken. “Ik ben heel tevreden over Delmo: niet alleen wat betreft het advies, maar ook de service...

‘Vragen van klanten kan ik nu zelf beantwoorden’

‘Vragen van klanten kan ik nu zelf beantwoorden’

De werktijden in de horeca zag Inge Groenland (23) na een paar jaar niet meer zitten. Maar de contacten met klanten vond ze wél heel leuk. Ze ging op zoek naar een nieuwe baan die daarbij paste en liep tegen een vacature bij Slagerij John de Roode aan. Inmiddels werkt Inge daar twee jaar en is ze bezig met haar tweede slagersopleiding bij SVO vakopleiding...