Voeding stuwt consumentenbesteding

Consumenten hebben in januari een fractie meer uitgegeven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Voeding is een van de stuwende krachten achter de stijging.

Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. De consumentenbestedingen dikten in de eerste maand van het jaar met 0,3 procent aan. Dat is de laagste stijging na oktober 2014. Er werd onder meer minder gas verbruikt vanwege het zachte weer en er werden minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. Wel werd er opnieuw meer uitgegeven aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten, maar naast auto’s werden er ook minder huishoudelijke artikelen en kleding gekocht.

Voeding

Aan voeding en genotmiddelen werd 1 procent meer uitgegeven. Ook werd er bijna 1 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, merkte het statistiekbureau op. Volgens het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie in maart ongunstiger dan in februari en januari.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Meer consumenten kopen biologisch

Meer consumenten kopen biologisch

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

De natuur bepaalt

Inmiddels is het alweer 2021. Het jaar begon niet zoals iedereen ongetwijfeld had gehoopt, net als iedereen weet dat de tijd geen rekening houdt met onze wensen. De vraag is waar we naartoe gaan. Wie geeft ons het inzicht op waar we over een paar maanden zullen staan?Ook de komende tijd is nog steeds onzeker en nog steeds hebben we geen idee welke kant het op gaat. Wat we wel weten, is dat vele beroepsgroepen het water tot aan de lippen staat en een aantal zelfs onder water staan. Op dit moment worden zij nog gered door enige steun, maar op het moment dat dit wordt aangepast of teruggedraaid zullen...

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent een pop-up slagerij in Almere. De slagerij is bedoeld voor consumenten die heimwee hebben naar de smaken van goed vlees, zoals ze dit bij een sterrenrestaurant eten. Bovendien vormt een bezoek aan de pop-up slagerij een unieke gelegenheid om een kijkje te nemen in de keuken van de hooggewaardeerde horecaslagerij.Al een tijdje kunnen...