Voeding stuwt consumentenbesteding

attachment-004_food-image-VLS10359I04

Consumenten hebben in januari een fractie meer uitgegeven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Voeding is een van de stuwende krachten achter de stijging.

Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. De consumentenbestedingen dikten in de eerste maand van het jaar met 0,3 procent aan. Dat is de laagste stijging na oktober 2014. Er werd onder meer minder gas verbruikt vanwege het zachte weer en er werden minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. Wel werd er opnieuw meer uitgegeven aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten, maar naast auto’s werden er ook minder huishoudelijke artikelen en kleding gekocht.

Voeding

Aan voeding en genotmiddelen werd 1 procent meer uitgegeven. Ook werd er bijna 1 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, merkte het statistiekbureau op. Volgens het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie in maart ongunstiger dan in februari en januari.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Consumenten kiezen niet voor plantaardig vanwege hoge inflatie

Consumenten kiezen niet voor plantaardig vanwege hoge inflatie

Wageningen University & Resource publiceerde onlangs de Agrifoodmonitor 2022. Hieruit blijkt dat Nederlandse consumenten wel openstaan voor plantaardige alternatieven maar er in de praktijk niet voor kiezen. Volgens Ceel Elemans, sector specialist Food van ING, maakt de hoge inflatie het lastig om voor plantaardig eten te kiezen.

Consument gaat meer betalen voor voeding

Consument gaat meer betalen voor voeding

Naast de hoge prijzen voor energie en grondstoffen exploderen nu ook de opslagkosten voor voeding. Het gevolg is volgens Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING Sector Banking, dat de consument nog meer betalen voor voeding. Hieronder legt hij uit hoe het zit.

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Voor ruim 4 op de 10 consumenten is de inflatie geen reden om minder te besteden in de voedingsspeciaalzaak. In mei 2022 groeide de consumentenbestedingen met 18 procent. Wel begint de groei af te vlakken, meldt ABN AMRO.