Voeding helpt inflatie verder de put in

geld

Goederen en diensten voor consumenten zijn voor het eerst in bijna dertig jaar goedkoper geworden dan een jaar eerder. Minder harde groei van de prijzen van voedingsmiddelen spelen daarbij een belangrijke rol.

De inflatie in juli daalde naar min 0,3 procent, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend. In juni waren voedingsmiddelen nog 1,4 procent duurder dan een jaar eerder. De prijsstijging in juli was met 0,5 procent minder sterk. Dit had een verlagend effect op de inflatie. Ook goedkopere benzine en de prijsontwikkeling van pakket- en vliegreizen naar het buitenland drukten de inflatie.

Inflatie ook zonder deze factoren gedaald

Omdat de prijsontwikkeling van energie en voeding sterk fluctueert en de prijzen van alcohol en tabak vaak stijgen door belastingmaatregelen, kijkt het statistiekbureau ook naar de inflatie exclusief deze producten. De inflatie in juli volgens deze maatstaf kwam uit op 0,3 procent. In de voorgaande twee maanden was dit 0,5 procent.

Inflatie ligt nu verder onder het niveau van de eurozone

Op basis van de geharmoniseerde Europese meetmethode namen de consumentenprijzen vorige maand af, van min 0,2 procent in juni, tot min 0,6 procent. Daarmee is de inflatie in Nederland nog verder onder het niveau van de eurozone komen te liggen.

Ontwikkeling is al langere tijd aan de gang

Volgens het CBS ligt de prijsstijging in Nederland al langere tijd ‘duidelijk’ onder het langjarige gemiddelde van 2 procent. Goederen worden al sinds 2014 goedkoper, terwijl de prijsstijging van diensten vanaf de tweede helft van 2015 steeds kleiner is geworden. De afgelopen tweeënhalf jaar was de inflatie in vrijwel alle maanden lager dan 1 procent. Dit is de langste aaneengesloten periode in bijna dertig jaar waarin de inflatie lager was dan 1 procent.

Lees ook
Makro krijgt meer inzicht in klantengedrag

Makro krijgt meer inzicht in klantengedrag

Door de samenwerkingen met Category & Trade Company en Prime Retail & Trade Solutions kan Makro nu gerichter beslissingen nemen op het gebied van het assortiment, prijs en promotie. Dit is uniek in de wereld van groothandels.Het inkoopgedrag bij groothandels is volop in beweging, ook bij groothandels is steeds meer behoefte aan een gerichte klantenbenadering....

Wakker Dier: ‘De supers zijn varkenshaas-verslaafd’

Wakker Dier: ‘De supers zijn varkenshaas-verslaafd’

Tien supermarkten blijven stunten met keurmerkloze varkenshaas, ondanks de afspraak om hier al zo’n vier jaar geleden mee te stoppen. Dit blijkt uit de Kiloknaller Monitor van Wakker Dier. Alle supermarkten spraken af om vanaf 2016 alleen nog varkensvlees met minimaal één Beter Leven ster te verkopen. ‘De supers, vooral Plus, lijken wel varkenshaas-verslaafd’,...

Shell introduceert vegetarische Blue Butcher burgers langs de weg

Shell introduceert vegetarische Blue Butcher burgers langs de weg

Als eerste langs de weg introduceert Shell hamburgers van The Blue Butcher. Deze innovatieve vleesvervanger bestaat volledig uit plantaardige en natuurlijke ingrediënten en heeft een stevige bite.De hamburgers van The Blue Butcher zijn bijna niet te onderscheiden van vleesproducten. Een plantaardig alternatief, maar net zo lekker! De Blue Butcher burgers...