Voeding helpt inflatie verder de put in

geld

Goederen en diensten voor consumenten zijn voor het eerst in bijna dertig jaar goedkoper geworden dan een jaar eerder. Minder harde groei van de prijzen van voedingsmiddelen spelen daarbij een belangrijke rol.

De inflatie in juli daalde naar min 0,3 procent, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend. In juni waren voedingsmiddelen nog 1,4 procent duurder dan een jaar eerder. De prijsstijging in juli was met 0,5 procent minder sterk. Dit had een verlagend effect op de inflatie. Ook goedkopere benzine en de prijsontwikkeling van pakket- en vliegreizen naar het buitenland drukten de inflatie.

Inflatie ook zonder deze factoren gedaald

Omdat de prijsontwikkeling van energie en voeding sterk fluctueert en de prijzen van alcohol en tabak vaak stijgen door belastingmaatregelen, kijkt het statistiekbureau ook naar de inflatie exclusief deze producten. De inflatie in juli volgens deze maatstaf kwam uit op 0,3 procent. In de voorgaande twee maanden was dit 0,5 procent.

Inflatie ligt nu verder onder het niveau van de eurozone

Op basis van de geharmoniseerde Europese meetmethode namen de consumentenprijzen vorige maand af, van min 0,2 procent in juni, tot min 0,6 procent. Daarmee is de inflatie in Nederland nog verder onder het niveau van de eurozone komen te liggen.

Ontwikkeling is al langere tijd aan de gang

Volgens het CBS ligt de prijsstijging in Nederland al langere tijd ‘duidelijk’ onder het langjarige gemiddelde van 2 procent. Goederen worden al sinds 2014 goedkoper, terwijl de prijsstijging van diensten vanaf de tweede helft van 2015 steeds kleiner is geworden. De afgelopen tweeënhalf jaar was de inflatie in vrijwel alle maanden lager dan 1 procent. Dit is de langste aaneengesloten periode in bijna dertig jaar waarin de inflatie lager was dan 1 procent.

Lees ook
ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.

CBS: Nederland grootste vleesexporteur EU

CBS: Nederland grootste vleesexporteur EU

Nederland is de grootste vleesexporteur van de EU, gevolgd door Spanje, Duitsland, Polen en Denemarken. In 2020 exporteerde Nederland 3,6 miljard kilo vlees, goed voor 8,8 miljard euro. Dat meldt het CBS in de nieuwste editie van de Internationaliseringsmonitor.

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

CBS: 8 op de 10 Nederlanders eet niet dagelijks vlees

Acht op de tien Nederlanders eet niet dagelijk vlees. Dat blijkt uit onderzoek Belevingen 2020 van het CBS. Volgens de cijfers eet 45 procent van de ondervraagden maximaal vier dagen in de week vlees, 5 procent eet nooit vlees.