Vleeswaren openen nog steeds een crime

attachment-001_food-image-VLS2971I01

HILVERSUM – Het openmaken van voorverpakte vleeswaren en kaas vormt een blijvende bron van ergernis. Ze behoren tot de vijf onhandigste verpakkingen.

HILVERSUM – Het openmaken van voorverpakte vleeswaren en kaas vormt een blijvende bron van ergernis. Ze behoren tot de vijf onhandigste verpakkingen.


Dat meldt Vara-programma Kassa komende zaterdag op tv. Zo’n 6.000 consumenten hebben afgelopen weken hun ergernis over verpakkingen doorgegeven. Op basis daarvan is een top-5 opgesteld.


Voorverpakte vleeswaren en kaas staat op 4. Niet open te krijgen, is de meest geuite klacht. En áls je al mazzel hebt dat er een apart lipje aan zit, dan zit dat vaak even vast als de rest van het plastic.


Twee andere lastig open te maken producten betreffen frisdrankpakken. Op 2 staat de plastic doordrukstrip en op 5 de schroefdop op die pakken. De plastic strip is lastig open te maken, en áls het lukt, vliegen de spetters in het rond. Bovendien gaat het schenken vaak met knoeien gepaard.


Een schroefdop op een frisdrankpak is niet veel beter. Óf de plastic punt aan de dop krijgt bij het draaien het karton niet open, óf je draait juist de hele bovenkant eraf. Een kliederboel wordt het in ieder geval.


Volgens productergonoom Carien Stephan denken fabrikanten te weinig aan gebruikers en gebruiksvriendelijkheid. Ze kijken eerder naar transport (het product moet heel blijven) en kosten.


Verpakkingsergernis top 5:

1. Blisterverpakkingen (hard plastic, vooral gebruikt bij memorycards en computeraccessoires)

2. Doordrukstrips frisdrankpakken

3. Dichtgesealde cd’s/dvd’s/videobanden

4. Voorverpakte vleeswaren

5. Frisdrankpakken met schroefdop


Lees ook:

Kassa kiest onhandigste verpakking (4 december 2006)


Lees ook
Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Ingrijpende makeover pand MULTIVAC voor duurzame toekomst

Klantcontact, productbeleving en modern werken staan centraal bij de metamorfose van het hoofdkantoor van MULTIVAC. “Na de makeover staat er een kantoor dat klaar is voor de toekomst. Een eyecatcher waar we trots op zullen zijn.”

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.