Vleesconsumptie stijgt voor 2e jaar op rij

attachment-001_food-image-VLS13356I01

Hoewel vleesvervangers aan populariteit winnen, is er voor het tweede jaar op rij in Nederland meer vlees gegeten. Gemiddeld werd er vorig jaar 39 kilo vlees gegeten, een paar 100 gram meer dan een jaar eerder. Dat komt naar voren in een jaarlijks onderzoek van de Wageningen Universiteit in opdracht van Wakker Dier.

Het totale Nederlandse verbruik van vlees en vleeswaren (op basis van karkasgewicht) bedroeg in 2019 per hoofd van de bevolking 77,8 kilo. Dat is ruim een halve kilo meer dan in 2018. Ongeveer de helft daarvan is daadwerkelijk in Nederland geconsumeerd als vlees en vleeswaren: 39 kilo per persoon.

Tussen 2009 en 2016 was er elk jaar een daling van de vleesconsumptie, maar sindsdien is het cijfer weer gestegen. Volgens onderzoeker Hans Dagevos van Wageningen Universteit zitten we op het niveau van 2007: ‘Omdat we weer meer vlees zijn gaan eten, hebben we de geboekte winst van de jaren ervoor tenietgedaan.’

Dat de cijfers van 2020 er anders dan anders uit zullen zien, dat lijkt zeker. Dagevos: ‘Door het sluiten van de horeca en het gedeeltelijk stilvallen van toerisme, zal er waarschijnlijk dit jaar in Nederland minder vlees worden verkocht.’

Wakker Dier bezorgd

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier maakt zich zorgen om deze stijging.  'Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, onze gezondheid. En niet in de laatste plaats de dieren zelf. Een uiterst zorgelijke ontwikkeling', reageert Anne Hilhorst van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier op de resulaten.

Kip het populairst

Kippenvlees-in-supermarkt-F3840x2160-560x373-300x200 De grootste stijging zat hem in de consumptie van kip: jaarlijks eet Nederland ruim 200 miljoen kippen. Dagevos denkt dat het te maken heeft met het grote aanbod en de veelzijdigheid van kippenvlees: ‘En het heeft ook de connotatie dat het gezond vlees is, in tegenstelling tot rood vlees.’

Horeca grote promotor

Dat er in Nederland wederom meer burgers, biefstukken of kippenpoten worden gegeten, verklaart Dagevos door twee dingen: ‘Waar sommige mensen - ook wel flexitariërs genoemd - thuis niet tot nauwelijks vlees eten, wordt dat in de horeca weleens opzij gezet. De horeca blijft een groot aanbieder en promotor van vlees.’

Ook kan het volgens hem liggen aan het groeiende aantal toeristen. In het onderzoek gaat het namelijk om vlees dat in Nederland wordt verkocht, dus ook wat toeristen op hun bordje krijgen. Dat het aantal toeristen in Nederland de afgelopen jaren is gegroeid, speelt dus ook een rol. ‘Dat neemt niet weg dat Nederlanders nog steeds veel vlees eten’, zegt Dagevos. ‘Als je denkt dat veel mensen in Nederland vegetariër zijn, kijk je eigenlijk alleen naar je eigen bubbel.’

Mondiale trend

Als de samenleving de vleesconsumptie naar beneden wil krijgen, kan er volgens Dagevos worden gekeken naar het aanbod, de alternatieven en spelen met prijzen. ‘Gedragsverandering in eten gaat namelijk heel erg traag en vlees blijkt sterk verankerd in onze eetcultuur.’

Ook in de rest van de wereld zullen mensen eerder meer dan minder vlees gaan eten. Bij het toenemen van rijkdom, is het namelijk een soort natuurwet dat de vleesconsumptie meestijgt, zegt Dagevos. ‘In het Westen gebeurde dat na de Tweede Wereldoorlog, in andere delen van de wereld zien we dat de afgelopen decennia gebeuren.’

 
Lees ook
‘Het poeliersambacht mag niet verloren gaan’

‘Het poeliersambacht mag niet verloren gaan’

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren.

Patémakers met een visie

Patémakers met een visie

Varkens die een fantastisch leven hebben gehad, een ambachtelijk productieproces en clean label en unieke producten. Dat is in een notendop de filosofie achter 1906 – makers van charcuterie. Paté heeft een hoofdrol in het assortiment, alle andere producten zijn daarvan afgeleid. “Paté biedt veel ruimte voor vierkantsverwaarding.”

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zich pas in een laat stadium van hun leven bezig houden met bedrijfsopvolging. Het is echter goed om hier tijdig bij stil te staan.