Vleesconsumptie blijft komende 10 jaar toenemen

Kippenvlees_Pixabay

Foto: Congerdesign, Pixabay

De vleesconsumptie blijft de komende tien jaar groeien, maar minder snel dan de afgelopen jaren. De vraag naar pluimveevlees stijgt het meest. Dat voorspellen OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) en de FAO (Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties) in Agricultural Outlook 2021-2030.

Ten opzichte van de jaren 2018-2020 stijgt de vleesconsumptie in 2030 met 14 procent. Dit komt door inkomens- en bevolkingsgroei in de ontwikkelingslanden. OESO-FAO verwacht een toenemende vraag uit Aziatische landen en het Nabije Oosten. 

De vraag naar pluimvee stijgt met 17,8 procent het meest. Pluimveevlees is in vergelijking met andere vleessoorten betaalbaarder voor lage inkomenslanden, terwijl het in hogere inkomenslanden aan populariteit wint vanwege de gezonde eigenschappen. 

Ook de vraag naar andere vleessoorten neemt toe. Rundvlees groeit met 5,9 procent en schapenvlees met 15,7 procent. De vraag naar varkensvlees laat een toename van 13,1 procent zien. OESO_FAO verwachten pas in 2023 gestage groei. Dan heeft de Chinese productie zich hersteld van de effecten van de Afrikaanse varkenspest. De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk zal deze groei niet volgen, vanwege de zorgen voor het milieu en de publieke opinie. 

Dossiers
Lees ook
FAO: forse stijging prijzen voedsel

FAO: forse stijging prijzen voedsel

Hoewel de omikron-variant van het SARS-CoV-2 virus de prijzen van grondstoffen voor levensmiddelen iets lijkt te laten dalen, maakte de FAO deze week bekend dat de prijzen van verschillende basisproducten sinds een jaar fors zijn gestegen. De FAO-index van de voedselprijzen (FFPI) bereikte in november 2021 gemiddeld 134,4 punten, een stijging...

Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Nederlanders eten minder vlees. Uit onderzoek van Marktdata naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers blijkt dat de afgelopen 12 maanden 36 procent van de Nederlanders minder vlees is gaan eten of helemaal is gestopt.

Vol vertrouwen de toekomst in

Vol vertrouwen de toekomst in

Er komt een tijd dat de consument incognito, met een bivakmuts op, door de supermarkt sluipt en stiekem vlees in het winkelwagentje doet. Goed weggemoffeld en gecamoufleerd liggen dan twee speklapjes en een pond gehakt verscholen onder prei, koffie en toiletpapier.