Vleesconsumptie blijft komende 10 jaar toenemen

Kippenvlees_Pixabay

Foto: Congerdesign, Pixabay

De vleesconsumptie blijft de komende tien jaar groeien, maar minder snel dan de afgelopen jaren. De vraag naar pluimveevlees stijgt het meest. Dat voorspellen OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) en de FAO (Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties) in Agricultural Outlook 2021-2030.

Ten opzichte van de jaren 2018-2020 stijgt de vleesconsumptie in 2030 met 14 procent. Dit komt door inkomens- en bevolkingsgroei in de ontwikkelingslanden. OESO-FAO verwacht een toenemende vraag uit Aziatische landen en het Nabije Oosten. 

De vraag naar pluimvee stijgt met 17,8 procent het meest. Pluimveevlees is in vergelijking met andere vleessoorten betaalbaarder voor lage inkomenslanden, terwijl het in hogere inkomenslanden aan populariteit wint vanwege de gezonde eigenschappen. 

Ook de vraag naar andere vleessoorten neemt toe. Rundvlees groeit met 5,9 procent en schapenvlees met 15,7 procent. De vraag naar varkensvlees laat een toename van 13,1 procent zien. OESO_FAO verwachten pas in 2023 gestage groei. Dan heeft de Chinese productie zich hersteld van de effecten van de Afrikaanse varkenspest. De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk zal deze groei niet volgen, vanwege de zorgen voor het milieu en de publieke opinie. 

Dossiers
Lees ook
Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Kipster breidt uit naar Verenigde Staten

Kipster breidt uit naar Verenigde Staten

Kipster breidt uit naar de Verenigde Staten. Vandaag, 11 oktober 2021, start de bouw van vier boerderijen in de Indiana. De Kipster eieren en vlees liggen voor Kerst 2022 in de schappen van de Amerikaanse supermarktketen Kroger.

Nice to Meat is de favoriete slager van Ramon Beuk

Nice to Meat is de favoriete slager van Ramon Beuk

Voor topkok Ramon Beuk is vlees geen dagelijkse kost, maar als hij het eet wil hij kwaliteit. Daarom is hij al jaren vaste klant bij slager en groothandel Nice to Meat. Directeur Mikel Pouw constateert dat steeds meer mensen kiezen voor kwaliteit én voor luxe vleessoorten. “Vroeger aten mensen in de zomermaanden spareribs en burgers, nu eten ze wagyu.”