Vlees wordt weinig online verkocht

Vers vlees staat bij de verkopen in supermarkten op plek 3, bij online verkopen komt het niet verder dan plek 6.

Dit blijkt uit de nieuwe e-commerce read van IRI Nederland, waarin de online verkopen binnen supermarkten worden gemeten op basis van harde salesdata.

Vers vlees wordt nog relatief weinig online verkocht. IRI: ‘Hier geldt waarschijnlijk dat men deze producten echt zelf wil zien en ruiken voordat men deze aankoopt of men kiest ervoor om de bulkboodschappen online te doen en groente en vlees in de ‘funshopping’-trip bij de groenteboer en de slager. De categorieën wijn, kaas, koffie en cola zijn juist populair online.’

Online shopper

Vanuit recent shopperonderzoek uitgevoerd door IRI naar het profiel van de online shopper, bleek al dat dit afwijkt van de reguliere shopper. De online shopper is beduidend jonger (vooral oververtegenwoordigd in de categorie 25-39 jaar), heeft vaker een gezin en een modaal of boven modaal inkomen. De impact van dit andere shopperprofiel is ook terug te zien in de verkoopdata. Zo worden er binnen de categorie vlees bijvoorbeeld veel meer panklare (vlees)producten verkocht online, maar ook meer vegetarische producten.

Online verkoopdata

IRI meldt de eerste partij in Nederland die op deze manier inzicht geeft in de feitelijke online verkoopdata van supermarkten. ‘Hoewel het aandeel van online binnen de totale supermarktomzet op dit moment nog klein is, zijn de ecommerce verkopen sterk groeiend en de verwachting is dat dit in de toekomst nog sterker door zal zetten. Daarmee wordt een gedegen inzicht in de feitelijke verkopen via dit kanaal steeds belangrijker voor zowel retailers als FMCG fabrikanten’, aldus IRI.

Lees ook
Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Hun roots mogen dan in de slagerij liggen, inmiddels verkopen ze bij Eetwinkel ONS veel meer dan alleen vlees. Met de verhuizing naar een ander pand startte het Hilversumse bedrijf afgelopen zomer een nieuw avontuur mét nieuw concept, gericht op snel en makkelijk winkelen.

Het favoriete vlees van chef Sharon de Miranda komt van Erf-1

Het favoriete vlees van chef Sharon de Miranda komt van Erf-1

Chef-kok Sharon de Miranda was meteen verkocht toen ze voor het eerst het terrein van boerderij Erf-1 opreed. Ze haalt er zuivel en vlees van dubbeldoelkoeien. ”Mooier dan dit kun je niet krijgen.”

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.