Vlees wordt weinig online verkocht

Vers vlees staat bij de verkopen in supermarkten op plek 3, bij online verkopen komt het niet verder dan plek 6.

Dit blijkt uit de nieuwe e-commerce read van IRI Nederland, waarin de online verkopen binnen supermarkten worden gemeten op basis van harde salesdata.

Vers vlees wordt nog relatief weinig online verkocht. IRI: ‘Hier geldt waarschijnlijk dat men deze producten echt zelf wil zien en ruiken voordat men deze aankoopt of men kiest ervoor om de bulkboodschappen online te doen en groente en vlees in de ‘funshopping’-trip bij de groenteboer en de slager. De categorieën wijn, kaas, koffie en cola zijn juist populair online.’

Online shopper

Vanuit recent shopperonderzoek uitgevoerd door IRI naar het profiel van de online shopper, bleek al dat dit afwijkt van de reguliere shopper. De online shopper is beduidend jonger (vooral oververtegenwoordigd in de categorie 25-39 jaar), heeft vaker een gezin en een modaal of boven modaal inkomen. De impact van dit andere shopperprofiel is ook terug te zien in de verkoopdata. Zo worden er binnen de categorie vlees bijvoorbeeld veel meer panklare (vlees)producten verkocht online, maar ook meer vegetarische producten.

Online verkoopdata

IRI meldt de eerste partij in Nederland die op deze manier inzicht geeft in de feitelijke online verkoopdata van supermarkten. ‘Hoewel het aandeel van online binnen de totale supermarktomzet op dit moment nog klein is, zijn de ecommerce verkopen sterk groeiend en de verwachting is dat dit in de toekomst nog sterker door zal zetten. Daarmee wordt een gedegen inzicht in de feitelijke verkopen via dit kanaal steeds belangrijker voor zowel retailers als FMCG fabrikanten’, aldus IRI.

Lees ook
Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Kipster breidt uit naar Verenigde Staten

Kipster breidt uit naar Verenigde Staten

Kipster breidt uit naar de Verenigde Staten. Vandaag, 11 oktober 2021, start de bouw van vier boerderijen in de Indiana. De Kipster eieren en vlees liggen voor Kerst 2022 in de schappen van de Amerikaanse supermarktketen Kroger.