Vlees vorig jaar sterkst in prijs gestegen sinds 2001

attachment-001_food-image-VLS13443I01

De prijs van vlees in de winkel steeg in 2017 met 3,8 procent. Dat is de grootste stijging sinds 2001. Pluimveevlees steeg met 5 procent het sterkst in prijs. Dat meldt het CBS.

In 2017 betaalde de consument 3,8 procent meer voor zijn vlees dan het jaar ervoor. Ook de prijzen bij producenten, zoals slachterijen en uitbeenbedrijven, stegen. Gemiddeld nam de prijs van vlees in de winkel de afgelopen twintig jaar met bijna 2 procent per jaar toe, meldt het CBS. In dat jaar was de prijsstijging van vlees in de winkels twee keer zo hoog als dat gemiddelde. In 2001 was de stijging bijna 10 procent. De gestegen prijzen hielden mogelijk verband met uitbraak van mond-en-klauwzeer (MKZ) in dat jaar.

In 2017 nam de prijs van voedingsmiddelen in de winkel met 2,7 procent toe. In totaal betaalde de consument 1,4 procent meer voor de dagelijkse boodschappen, kleding, benzine, huur en verzekeringspremies.

Prijs pluimveevlees steeg in 2017 het snelst pluimveevlees-consumptie-2017-300x214

Van alle soorten vlees die consumenten kochten in de winkel, steeg de prijs van pluimveevlees in 2017 het sterkst. De prijs van vleeswaren (gerookt, gedroogd of gezouten vlees) en van varkensvlees steeg iets minder sterk, maar nog wel meer dan het gemiddelde. De overig vleessoorten, zoals konijn en wild zwijn, stegen het minst in prijs.

Consument gaf het meest uit aan vleeswaren

Bijna 30 procent van het geld dat de consument in 2017 in de winkel aan vlees uitgaf, ging naar vleeswaren. Daarna werd het meest uitgegeven aan varkensvlees en aan overige vleesbereidingen, zoals vlees in blik en half-om-half gehakt. Schapen- en geitenvlees vormden 1,2 procent van de totale uitgaven aan vlees in de winkel.

Vooral konijn en wild zwijn afgelopen 10 jaar in prijs gestegen

Vlees van onder andere konijn en wild zwijn steeg tussen 2007 en 2017 met 24 procent het sterkst in prijs, gevolgd door pluimveevlees. De prijsstijging van varkensvlees was in diezelfde periode bijna 10 procent. De consumentenprijzen van vlees in 2017 waren 17 procent hoger dan tien jaar daarvoor. De consument betaalde in deze periode voor zijn gezamenlijke voedingsmiddelen 18 procent meer.

Prijsstijging sterker dan in de eurozone

De prijsstijging van vlees in Nederland was in 2017 een van de hoogste in de eurozone. Alleen in Slowakije nam de prijs nog sterker toe. De toename in België en Duitsland was de helft van de Nederlandse of minder. In Ierland, Cyprus, Finland en Griekenland ging de prijs zelfs omlaag. De prijsstijging van pluimveevlees was in Nederland het sterkst vergeleken met de hele eurozone.

Nederland behoorde in 2017 tot de vijf landen in de eurozone waar naar verhouding het minst aan vlees wordt uitgegeven. Van de totale consumptie aan voedingsmiddelen in de winkel ging in Nederland iets meer dan 21 procent naar vlees. Het meeste werd er besteed in België, bijna 28 procent.

Lees ook
Pasen 2021: genieten van gemak en luxe in kleine gezelschappen

Pasen 2021: genieten van gemak en luxe in kleine gezelschappen

De verwachting is dat Pasen ook dit jaar kleinschalig wordt gevierd. Slagers kunnen daarop inspelen door speciale pakketten of boxen aan te bieden. Niet alleen voor het brunch/lunch, maar ook voor het borrelmoment. Gemaksproducten zijn al jarenlang populair, maar júist in deze tijd mogen deze een stuk luxer zijn.Op welke wijze Pasen wordt gevierd, hangt...

Operatorveiligheid als standaard vertrekpunt

Operatorveiligheid als standaard vertrekpunt

Hygiëne, een zo hoog mogelijke output en veiligheid zijn belangrijke ontwikkelingen in de vleesverwerkende industrie. Op basis van de hedendaagse productiesnelheden is het risico op persoonlijke verwondingen en ernstig letsel steeds groter geworden. Daarom wordt de operatorveiligheid steeds vaker als standaard vertrekpunt genomen bij industriële toepassingen....

John  de Jonge (COO Vion Pork): ‘Dit jaar zijn hele belangrijke stappen gezet’

John de Jonge (COO Vion Pork): ‘Dit jaar zijn hele belangrijke stappen gezet’

Dit jaar lijken de dieptepunten de hoogtepunten te overschaduwen, maar toch zijn er binnen Vion Food Group hele belangrijke stappen gezet, zegt John de Jonge, COO van Vion Pork. Hiermee doelt hij onder meer op de implementatie van de nieuwe strategie, het bouwen van ketens, het verstevigen van de regionale posities en de bijproductenstrategie. John...