Vlees supermarkt goedkoper dan vleesvervangers

Vlees supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

Hoewel er steeds meer vleesvervangers in de schappen van de supermarkt liggen, blijven deze relatief prijzig. Tegelijkertijd blijven supermarkten stunten met kiloknallers, waardoor een stukje vlees goedkoper is. Duurzaamheidsdeskundigen pleiten voor true pricing. Dat meldt het FD.

Vleesvervangers kosten nu vaak nog het dubbele van vergelijkbare vleesproducten, terwijl de prijzen van de ingrediënten laag zijn. FD spreekt van nog geen euro per verpakking. Tegelijkertijd proberen supermarkten klanten te lokken door te stunten met vleesprijzen. Varkensvlees ligt tegen zo'n lage prijs in de schappen dat supermarkten hier netto verlies opdraaien. 

Daarom pleiten experts voor true pricing, de echte prijs van een product. Dit betekent de marktprijs plus de sociale en milieukosten. Vlees moet hiermee duurder worden, terwijl groente, fruit en vegaproducten goedkoper zijn.

Meer vraag naar vleesvervangers

Volgens marktonderzoeker IRI steeg de belangstelling voor vleesvervangers de afgelopen drie jaar met 46 procent. Dit had weinig gevolgen voor de prijs. Deze daalde slechts met 4 procent. Het Fd geeft hiervoor twee verklaringen. Allereerst de marges van de supermarkten. Volgens het FD betalen de producenten hoge marges voor een plekje in het vegaschap. Daarnaast zijn er de marges van de producenten van vleesvervangers zelf. Deze gebruiken ze voor de ontwikkeling van nieuwe producten en promotie en marketing van hun merk.

Volgens verschillende experts houden de hoge prijzen de grote doorbraak van vleesvervangers tegen. Wel is de verwachten dat dit op termijn gaat veranderen en supermarkten klanten gaan lokken met vleesvervangers in plaats van met kiloknallers.

Bron: FD

Lees ook
Fikse stijging vleesprijzen

Fikse stijging vleesprijzen

In de eerste helft van dit jaar zijn de vleesprijzen flink gestegen. Vooral rund- en kalfsvlees is aanzienlijk duurder geworden, met een prijsstijging van ruim 14 procent.

Vlees in de media - week 35

Vlees in de media - week 35

Lancering Nederland Vleesland, uitbreiding slagerij Jansen en en dreigend tekort aan CO2. Wat lazen we afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Lancering Nederland Vleesland, waar smaken verschillen

Lancering Nederland Vleesland, waar smaken verschillen

Donderdag 1 september lanceerde de vleessector ‘Nederland Vleesland, waar smaken verschillen’, de aftrap voor een maatschappelijke dialoog onder de noemer. Hiermee willen zes partners in de vleesketen samen en proactief naar buiten treden.