‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

Vleesgerecht in restaurant

Een meerderheid van de Nederlanders steunt het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten, zo blijkt uit onderzoek dat Kieskompas uitvoerde in opdracht van ProVeg.

Het opinieonderzoek toont aan dat Nederlanders meer nadenken over minder vlees en meer vleesalternatieven eten.

Tweederde van de ondervraagden vindt dat voedselproducenten (68 %) en supermarkten & horeca (67 %) een taak hebben in het verminderen van de vleesconsumptie. Slechts een heel klein percentage (4 %) vindt dat die verantwoordelijkheid uitsluitend bij de consument ligt.

Maar liefst 80 % van de ondervraagden wil graag een groter plantaardig aanbod; 61 % ziet ook wat zitten in het verkleinen van het dierlijk aanbod. Ook vindt tweederde van de ondervraagden het een goed idee om dierlijke ingrediënten te vervangen door plantaardige. Met name onder vrouwen en jongeren en in steden is dit een populaire maatregel (75 %).

Ook in het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten zien veel Nederlanders wel iets (58 %). Het verlagen van de prijs van plantaardige producten kan echter op nog meer steun rekenen (75 %)

 

Vlees bij evenementen

Opmerkelijk genoeg is er een stuk minder animo voor het standaard maken van de vegetarische optie bij evenementen, waarbij vlees alleen op voorafgaand verzoek wordt geserveerd; dit idee krijgt niet meer dan 47 % van de ondervraagden achter zich. Hier lijken stereotypes van toepassing: 38 % van de mannen steunt dit idee, terwijl vrouwen (57 %), jongeren (57 %), hoger opgeleiden (54 %) en stedelingen (56 %) hier iets warmer voor lopen.

“Het is opvallend dat juist deze maatregel weinig steun krijgt”, aldus Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland, “omdat we zien dat die in de praktijk wel succesvol wordt toegepast bij verschillende Nederlandse universiteiten en instellingen. Wellicht niet toevallig zijn dit vooral stedelijke locaties waar jongeren en hoger opgeleiden komen.” Volgens haar kan heldere communicatie over het feit dat er nog steeds voor vlees gekozen kan worden, helpen de weerstand bij deze maatregel – die ook wel bekendstaat als ‘Carnivoor? Geef het door’ – weg te nemen.

Lees ook
ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.

AVO heeft echt voor elk wat wils

AVO heeft echt voor elk wat wils

Het assortiment levensmiddelen moet aansluiten op de eisen die consumenten aan voeding stellen. Sterker nog, AVO wil daar altijd op vooruit blijven lopen: met heerlijke nieuwe Lafiness-marinades én met vleesvervangers, hybride en andere eiwitrijke producten.