Vlees in de media | Week 10-2023

11 maart 2023 Charlotte Kwakkelstein Pixabay

Varkenshouder verruilt vleesvarkens voor zalm, Louise Freso over de stikstofproblematiek en Nederlanders kopen vooral goedkope vleesvervangers. Wat lazen we afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Louise Fresco, bioloog, ecoloog en landbouwkundige, was te gast in het tv-programma De Afspraak. Ze sprak over het stikstofprobleem. “Dat hele stikstofprobleem hebben we onszelf natuurlijk aangedaan”, zei Fresco. “Wij hebben besloten dat droge gebieden kwetsbare gebieden zijn omdat daar een aantal soorten last hebben van stikstof. Dus betekent bij ons instandhouding dat we die stikstof niet willen hebben. Het is eigenlijk een politieke keuze over een ecologisch proces.”

Veehouderij

“Varkenshouder verruilt vleesvarkens voor zalm”, kopt PigBusiness. Varkenshouder John Wijdeven uit Uden (NB) draaide technisch goed en hield zijn zesduizend vleesvarkens. Desondanks deed hij mee met de Saneringsregeling Varkenshouderij en bouwt zijn bedrijf om tot de eerste indoor zalmkwekerij van Nederland. 

Begin deze week heeft de Dierenbescherming de pluimveehouderij van Johan Leenders en zijn moeder Annelien uitgeroepen tot de meest diervriendelijke van Nederland. “De prijs voelt als een opsteker voor de manier waarop we hier kippen houden”, zegt Annelien tegen De Stentor.

Slagers en Poeliers

Slagerij Hergo sluit 2 april 2023 de deuren van het filiaal in Amstelveen. Door de jaren heen is de slagerij uitgegroeid tot een heus begrip. De winkel gaat sluiten omdat het huurcontract afloopt en door hogerhand is besloten het contract niet te verlengen, meldt Amstelveenz. De drie filialen in Amsterdam blijven wel allemaal open.

In de Buurt gaat deze week langs bij de poelierkraam van Martin Gevers. Hij staat al ruim dertig jaar iedere woensdag en zaterdag op de Hengelose markt. “Poelier zijn is het mooiste vak wat er is. We maken alles zelf. En dan sta ik ook nog eens hier op de markt. Ik ga alle dagen met plezier naar mijn werk”, zegt Gevers.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Slager Dennis Gillissen is deze week aan de beurt in de rubriek ‘Ik ben Vlissingen’. Elke week schrijft Helge Prinsen voor de Vlissingse Bode over een stadsgenoot. Met haar portretten wil ze Vlissingers in de schijnwerpers zetten. “Het ambacht heeft me altijd aangesproken. Divers. Met de tijd en de vraag meegaan. De klanten zijn bewuster. Willen weten waar het vlees vandaan komt en nemen hoogstens wat minder”, vertelt Gillissen.

Slager Lei Rutten houdt het na 50 jaar definitief voor gezien, meldt Omroep Venlo. Hij was tientallen jarenlang het gezicht van de slagerij in Hout-Blerick.

De enige overgebleven slager op Ameland heeft aangekondigd te stoppen. Slager Johan de Jong ziet door personeelstekorten en gestegen kosten geen andere optie. “Alleen als zich op de valreep nog een chef-slager meldt, zou De Jong denken aan een doorstart. Zo niet, dan zijn Amelanders vanaf 1 april verstoken van een ambachtelijk stuk vlees”, laat het AD weten.

Vleesvervangers 

“Nederlander koopt vooral goedkope vleesvervangers”, kopt Foodbusiness. Vleesvervangers hebben het momenteel niet makkelijk. In de Verenigde Staten maakt de categorie een forse dip. In Nederland blijft de daling voor alsnog beperkt, omdat vleesvervangers regelmatig in de aanbieding zijn. Zo kunnen Nederlandse consumenten deze producten toch voor een lagere prijs inkopen.

“Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat slechts iets meer dan één op de drie vegetarische burger een gezonde keuze is. De rest bevat te veel zout en/of verzadigd vet”, meldt Omroep Gelderland. “Dit klinkt misschien negatief, maar je kan het ook anders bekijken. Eén derde van de vegetarische burgers is dus al gezonder dan vleesburgers, dan zijn we dus al goed op weg”, vertelt Ellen Kampman, voedingsdeskundige aan de Universiteit Wageningen.

Slagerij Hergo neemt volledig plantaardige kip op in het assortiment. Hiervoor werken ze samen met het merk LikeMeat. “Wij willen er als slager zijn voor alle Amsterdammers, dus ook voor degenen die geen vlees eten. De toevoeging van plant-based kip aan ons assortiment en de lancering van een vegetarische optie in de broodjes corner is hierin de eerste stap”, aldus retailmanager Stefan Kunz in Marketing Tribune.

Altijd op de hoogte blijven?