Vitel-oké grootste Liegebeest van 2016 wegens kalfsvlees

29 september 2016 Vleesmagazine

Het kalfsvlees van Vitel-oké heeft de twijfelachtige eer door Wakker Dier te zijn uitgeroepen tot het grootste Liegebeest van 2016. Het kalfsvlees van Vitel-oké kreeg 40 procent van de stemmen in de verkiezing van de dierenwelzijnsorganisatie. Als tweede eindigden de Bierbommetjes van Unox, terwijl Lidl de dans ontspringt.

'Vitel-oké misleidt met zogenaamd ‘uiterst diervriendelijk geproduceerd’ kalfsvlees, terwijl de kalfjes te vroeg van hun moeder worden gescheiden en hun leven slijten in een dichte stal zonder stro', aldus Wakker Dier. Omdat Vitel-oké nog niet heeft laten weten met de misleiding te stoppen, dient Wakker Dier een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

Lidl

Unox kreeg de tweede prijs in de Liegebeestverkiezing voor zijn Bierbommetjes. Lidl ontsnapt aan de hoofdprijs. 'De supermarktketen kreeg de meeste stemmen voor de mooie praatjes over de nieuwe kip, terwijl het wel om een plofkipras gaat', geeft de dierenwelzijnsorganisatie aan. 'Maar omdat Lidl vorige week bekend maakte om eindelijk te stoppen met het gewraakte plofkipras, trok Wakker Dier Lidl terug uit de verkiezing.'

Overdreven positief

Het kalfsvlees van Vitel-oké is volgens Wakker Dier een Liegebeest 'vanwege de overdreven positieve uitspraken over dierenwelzijn op de verpakking en de website'. Het kalfsvlees draagt één ster van het Beter Leven-kenmerk. De Dierenbescherming zelf noemt dit een stap vooruit, maar nog lang niet diervriendelijk. 'Toch zegt Vitel-oké op zijn website dat het vlees ‘uiterst diervriendelijk geproduceerd’ is. Daarnaast staat op de verpakking dat het product van 100 procent pure kwaliteit is en de dieren voldoende leefruimte hebben', vervolgt de dierenwelzijnsoprganisatie. 'Maar hoe zit het echt? De kalfjes zijn vrijwel direct na hun geboorte bij hun moeder weggehaald en na twee weken verhuisd naar een kalvermesterij. Daar spenderen zij de rest van hun korte leven in overvolle stallen met harde vieze vloeren zonder stro en weidegang.'

Unox

De Bierbommetjes van Unox werden nipt tweede. Wakker Dier: 'Unox zegt al sinds 2011 op zijn site dat dierenwelzijn en het Beter Leven-kenmerk erg belangrijk zijn. Desondanks introduceerde het bedrijf de Bierbommetjes in 2016 zonder Beter Leven-kenmerk, maar mét de woorden ‘100% kwaliteitsvlees’.'

Den Eelder

De derde plaats is dit jaar voor zuivelmerk Den Eelder. 'Dat bedrijf noemt zichzelf ‘het beste voor mens & dier’ terwijl het onder andere pasgeboren kalfjes scheidt van hun moeder', stelt de dierenwelzijnsorganisatie. Op de vierde plek staat de tilapia van The Sea & We, te koop bij Sligro. Wakker Dier: 'Op de verpakking staat dat de tilapia wordt gekweekt met het grootste respect voor de vis, terwijl de dieren na een slecht leven in overvolle kweekvijvers onverdoofd worden geslacht.'

Jaarlijks

Wakker Dier houdt elk jaar de Liegebeestverkiezing ‘om sprookjes over dierenwelzijn te ontmaskeren’. De dierenwelzijnsorganisatie: ‘Door mooie praatjes op slechte producten, krijgen diervriendelijkere producten geen kans. Samen met consumenten wijst Wakker Dier met de verkiezing producenten op hun misleidende gedrag, en met succes. Steeds vaker wordt het product of de uiting aangepast nadat ze genomineerd zijn.’ De laatste jaren ging de titel naar KFC (2015), supermarkt Plus (2014), McDonald’s (2013) en Iglo (2012).

Altijd op de hoogte blijven?