Een meerderheid van de jongeren ziet vlees als een onmisbaar onderdeel van hun voeding. De jongere consument heeft wel een kritische houding ten opzichte van vlees. Herkomst en dierenwelzijn zijn belangrijk, zo blijkt uit de jaarlijkse Vion Consumer Monitor.
De grootste vleesproducent van Nederland hield het onderzoek, onder 2500 huishoudens uit het GfK-panel, dit jaar voor de vierde keer. Uit de onderzoeken blijkt dat consumenten, met name jongeren, gedurende de afgelopen jaren meer belang zijn gaan hechten aan de rol van vlees bij hun warme maaltijd.
Onmisbaar
63 procent van hen vindt vlees een onmisbaar onderdeel van de voeding. De helft van de jongeren – daaronder verstaat GfK mensen tot 40 jaar – vindt vlees het lekkerste onderdeel van de maaltijd. ‘Met die uitkomst zijn we zeer content’, zegt Hans Sulkers, market intelligence en research manager van Vion. ‘Van deze consumenten moeten we het nog jaren hebben.’
Kritisch
Tegenover de toegenomen populariteit van vlees staat dat consumenten kritisch zijn als het gaat om aspecten als dierenwelzijn, klimaateffecten en ketentransparantie. Zij willen goed worden geïnformeerd. ‘En mensen zijn ook bereid om meer te betalen voor goed vlees’, zegt Sulkers. ‘Consumenten lijken steeds meer open te staan voor het verhaal achter het vlees dat zij kopen en ook te begrijpen dat investeringen, bijvoorbeeld in welzijn van dieren, een prijskaartje hebben. Het is een bevestiging dat wij als branche samen met retailers moeten verduurzamen en op deze wetenschap moeten anticiperen.’