Vion blikt terug op succesvolle editie PLMA

Vion PLMA 2022

Vion Food Group was een van de exposanten tijdens PLMA 2022, de private label vakbeurs georganiseerd door de Private Label Manufacturers Association. Duurzaamheid, gezondheid, convenience en creativiteit voerden de boventoon. 

PLMA vond plaats op 31 mei en 1 juni in Amsterdam.  De private label vakbeurs brengt retailers, groothandelaren en private label-professionals bij elkaar om nieuwe producten te vinden, te netwerken en inspiratie op te doen. Vion presenteerde op de beurs de laatste innovatisch op het gebied van plantaardig, biologisch en BBQ.

Plantaardig

Veganistische vleesvervangers zijn nog steeds een trend. Niet alleen veganisten en vegetariërs, maar ook steeds meer flexitariërs kiezen voor plantaardige vleesvervangers. "Een van de vele redenen", zegt Philippe Thomas, COO Retail bij Vion, "waarom alternatieve levensmiddelen absoluut een toptrend waren op de beurs".

Vion-dochteronderneming ME-AT the Alternative gebruikte PLMA om haar veganistische rundvlees- en visburgers met Nutriscore A, een laag zoutgehalte, weinig verzadigde vetzuren en een hoog gehalte aan eiwitten en vezels, te presenteren. Deze producten zijn bovendien verrijkt met vitamine B12 en ijzer.

Biologisch

Een andere langdurige trend op de beurs: producten van biologische kwaliteit. Hier kon Vion onder meer twee nieuwe producten van haar dochteronderneming Encebe Vleeswaren aan de bezoekers presenteren. Zoals de biologische salami en de gekookte en gerookte ham van biologisch varkensvlees.

BBQ

Tijdens PLMA presenteerde Vion innovaties van het premium barbecue-programma BBQ Star: van côte de boeuf met BBQ dry rub tot T-bone steak met zout, peper en kruidenmix tot rib-eye steak met Jamaican style kruiden. Naast de speciaal samengestelde kruidenmengsels trokken ook de nieuwe, beter recyclebare verpakkingen 'flatboards', de aandacht.

Vion trok volgens Thomas een recordaantal bezoekers en nieuwe contacten op de beurs. "De inkopers in de retail weten dat onze productontwikkelaars op elk moment en zeer snel individuele wensen voor zeer specifieke smaakbelevingen en culinaire belevenissen kunnen realiseren. Vervolgens produceren wij deze individuele innovaties exclusief voor onze partners. Een aanbod dat steeds meer ingang vindt op de bloeiende private label markt."

Vion

Vion Food Group is een internationaal foodbedrijf met productielocaties in Nederland, Duitsland en België en verkoopondersteunende- en vertegenwoordigingskantoren in 16 landen. In 2021 behaalde Vion met 12.000 werknemers een omzet van € 4,6 miljard.

Dossiers
Lees ook
Vlees in de media - week 32

Vlees in de media - week 32

In Memoriam voor Gerrit Kastelein, een reportage bij varkensboerderij Zonvarken en waar moeten slagers rekening mee houden als de Afrikaanse Varkenspest in Nederland opduikt. Wat lazen we afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Fooditive ontwikkelt LowSalt en Bee-free-Honey

Fooditive ontwikkelt LowSalt en Bee-free-Honey

De plantaardige ingrediëntenfabrikant Fooditive maakt bekend de productie op te schalen. Daarnaast introduceert de Nederlandse startup twee nieuwe ingrediënten: LowSalt en Bee-free-Honey.

Friquandelle

Friquandelle

Waar de kroket en bitterballen de muur al lang ontstegen zijn en zelfs het patatje-met tot een haute frituur gerecht is verworden, ligt de frikandel nog altijd in het verdomhoekje van de vreetschuur.