Vijf tips: zo maakt u uw zaak toegankelijk

18 januari 2017

Meer dan 2 miljoen Nederlanders leven met een lichamelijke of geestelijke beperking. Dat is veel: zo’n 12 procent van de totale bevolking. Hoe zorgen wij ervoor dat zij volwaardig in onze samenleving mee kunnen draaien? En welke bijdrage kunnen retailers daaraan leveren?

Staatssecretaris Martin van Rijn gaf op de Horecava het startschot van de landelijke campagne ‘Meedoen met een handicap’. Dat was niet voor niets zo bedacht. Ondernemers en overige beursbezoekers konden tijdens deze beurs op een hindernisbaan aan den lijve ondervinden hoe het is om ‘beperkt’ te worden. Van Rijn: “Nederland telt meer dan 2 miljoen mensen met een of meerdere handicaps. Naar een winkel of café gaan kan voor hen door een hoge drempel, het ontbreken van liften of een geweigerde assistentiehond knap lastig zijn. Deze campagne roept ons op het eens vanuit het perspectief van iemand met een handicap te bekijken. Dat werkt, en dan zie je ook dat kleine aanpassingen soms een groot verschil maken.”

In de praktijk

Bob van Rheenen runt een drogisterij in het oude centrum van Weesp. Onlangs heeft hij zijn zaak toegankelijker laten maken. “Bijvoorbeeld via de website www.keurmerktoegankelijkheid.nl kun je je als ondernemer eenvoudig aanmelden,” zegt hij. “Na onderzoek ontvang je een rapport met verbeterpunten in je winkel. Vaak zijn die eenvoudig op te lossen, maar het drukt je wel even met de neus op de feiten. Van veel dingen ben je je gewoon niet bewust. Een drempel of moeilijk opengaande deur is vaak al te veel voor mensen in een rolstoel.”

Thomas Maas weet daar alles van. Hij liep zes jaar geleden een dwarslaesie op toen hij op Curaçao met zijn vriendin van de weg werd gereden. Sindsdien zit hij in een rolstoel. “Als je je vrij kunt bewegen sta je er niet bij stil,” zegt de vader van een tweejarig zoontje. “Maar drempels en nauwe deurtjes zorgen dat mensen in een rolstoel niet naar binnen kunnen. Er is zeker geen sprake van boze opzet, vaak is het gewoon onwetendheid. Ik heb het een keer meegemaakt dat er een keurige opgang was gemaakt, maar aan het einde waren ze gestopt en kwamen er ineens twee gewone treden. Ja, zo kom ik dus niet binnen. Maar ondanks dat er nog veel te verbeteren valt, ben ik positief gestemd. Er komt steeds meer oog voor mensen met een beperking in Nederland.”

Moreel verplicht

Met de aanpassingen die hij aan zijn winkel deed, is Bob van Rheenen daarvan het levende bewijs. “Je zaak toegankelijk maken is een kwestie van klantvriendelijkheid en goede service,” zegt hij. “Persoonlijk vind ik dat iedere winkelier moreel verplicht is om te zorgen dat zijn zaak toegankelijk is voor iedereen. Daarnaast is het economisch natuurlijk interessant. Je voert op je eigen tempo de benodigde aanpassingen door en vervolgens komt er een herkeuring. Is je zaak in orde, dan ontvang je het keurmerk en een vignet. Ik zou het zeker adviseren aan andere ondernemers. Het is een service aan je klanten en je kunt er bovendien prima mee adverteren. Bijvoorbeeld op Facebook of in een lokale krant.”

Vijf tips voor meer toegankelijkheid

Met enkele eenvoudig door te voeren aanpassingen maakt u uw zaak al stukken toegankelijker voor ruim twee miljoen potentiële gasten:

Verwijder drempels zo veel mogelijk

Is er toch een drempel die hoger is dan 2 cm, zorg dan voor een opritje of oprijplaat. Bezoekers met een rolstoel of rollator kunnen zo goed naar binnen. Ook is het fijn voor mensen met een kinderwagen.

Zorg dat de deur met maximaal één vinger open geduwd kan worden, ook als je een deurdranger hebt.

Heb je deuren volledig van glas die niet automatisch openen? Plaats een goed zichtbare sticker over de breedte van de deur op 130-140 cm hoogte, zodat slechtzienden dit waarnemen

Gebruik een mobiele pinautomaat of eentje met een lang snoer, zodat bezoekers met een rolstoel zelfstandig kunnen betalen.

Eenvoudige aanpassingen

Op de aan de campagne gekoppelde website www.meedoenmeteenhandicap.nl kunt u lezen hoe u met eenvoudige aanpassingen de toegankelijkheid van je winkel nog meer verbetert. Ook leest u er hoe je kunt communiceren met klanten die slecht zien of horen. En de website bevat ook informatie over de verplichte toelating van assistentiehonden en over het VN-verdrag Handicap, dat sinds 14 juli 2016 geldt.

Hoe toegankelijk is uw bakkerij, slagerij, restaurant of supermarkt? Lees hier meer tips voor toegankelijk maken van gebouwen.

Altijd op de hoogte blijven?