Vertrouwen consumenten krijgt flinke knauw

buitelaar

De stemming onder consumenten is in januari voor de zesde maand op rij minder positief dan een maand eerder. Er was in de eerste maand van het jaar sprake van de grootste daling van het consumentenvertrouwen in ruim zeven jaar, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het consumentenvertrouwen daalde 8 punten en komt uit op 1. Het oordeel over het economisch klimaat is een stuk minder positief. Ook de koopbereidheid is lager, merkt het statistiekbureau daarbij op.

Nog wel boven het gemiddelde

Met 1 ligt het consumentenvertrouwen in januari nog wel boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op min 3 staat. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 op min 41.

1 procent meer aan voeding

Het CBS maakte ook bekend dat consumenten in november 2 procent meer hebben uitgegeven dan een jaar eerder. De groei was wat hoger dan in de voorafgaande maand. Er werd vooral meer besteed aan duurzame goederen, voornamelijk huishoudelijke apparaten en kleding. Aan auto’s werd een stuk minder uitgegeven, terwijl aan benzine en aardgas flink meer werd besteed. Aan voedingsmiddelen werd 1 procent meer uitgegeven.

Omstandigheden consumptie ongunstiger

Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. Hierin worden de zaken als consumentenvertrouwen, arbeidsmarkt en vermogensontwikkeling in ogenschouw genomen. Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in januari minder gunstig dan in november. Dat komt vooral doordat de ondernemers in de industrie minder positief waren over de toekomstige werkgelegenheid. Ook het consumentenvertrouwen nam verder af.

[intermezzo:1]
Lees ook
Meer consumenten kopen biologisch

Meer consumenten kopen biologisch

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

De natuur bepaalt

De natuur bepaalt

Inmiddels is het alweer 2021. Het jaar begon niet zoals iedereen ongetwijfeld had gehoopt, net als iedereen weet dat de tijd geen rekening houdt met onze wensen. De vraag is waar we naartoe gaan. Wie geeft ons het inzicht op waar we over een paar maanden zullen staan?Ook de komende tijd is nog steeds onzeker en nog steeds hebben we geen idee welke kant...

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent pop-up slagerij in Almere

Nice to Meat opent een pop-up slagerij in Almere. De slagerij is bedoeld voor consumenten die heimwee hebben naar de smaken van goed vlees, zoals ze dit bij een sterrenrestaurant eten. Bovendien vormt een bezoek aan de pop-up slagerij een unieke gelegenheid om een kijkje te nemen in de keuken van de hooggewaardeerde horecaslagerij.Al een tijdje kunnen...