Vertrouwen consumenten krijgt flinke knauw

buitelaar

De stemming onder consumenten is in januari voor de zesde maand op rij minder positief dan een maand eerder. Er was in de eerste maand van het jaar sprake van de grootste daling van het consumentenvertrouwen in ruim zeven jaar, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het consumentenvertrouwen daalde 8 punten en komt uit op 1. Het oordeel over het economisch klimaat is een stuk minder positief. Ook de koopbereidheid is lager, merkt het statistiekbureau daarbij op.

Nog wel boven het gemiddelde

Met 1 ligt het consumentenvertrouwen in januari nog wel boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op min 3 staat. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 op min 41.

1 procent meer aan voeding

Het CBS maakte ook bekend dat consumenten in november 2 procent meer hebben uitgegeven dan een jaar eerder. De groei was wat hoger dan in de voorafgaande maand. Er werd vooral meer besteed aan duurzame goederen, voornamelijk huishoudelijke apparaten en kleding. Aan auto’s werd een stuk minder uitgegeven, terwijl aan benzine en aardgas flink meer werd besteed. Aan voedingsmiddelen werd 1 procent meer uitgegeven.

Omstandigheden consumptie ongunstiger

Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. Hierin worden de zaken als consumentenvertrouwen, arbeidsmarkt en vermogensontwikkeling in ogenschouw genomen. Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in januari minder gunstig dan in november. Dat komt vooral doordat de ondernemers in de industrie minder positief waren over de toekomstige werkgelegenheid. Ook het consumentenvertrouwen nam verder af.

[intermezzo:1]
Lees ook
Nederlandse economie groeit weer

Nederlandse economie groeit weer

De Nederlandse economie groeide het tweede kwartaal van 2021 met 3,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De economie is nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis, maar door de versoepelingen van de maatregelen is er weer groei.

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.