Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen_Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.

Van Keep was samen met Wineke Haagsma (Director Corporate Sustainability, PwC Nederland en EMEA) en Robert Metzke (Global Head Sustainability, Philips) finalist voor de titel. In het bijzijn van zo’n 700 duurzaamheidsspecialisten kreeg ze de prijs uit handen van Maurits Groen, duurzame ondernemer en pleitbezorger voor duurzaamheid. Ze ontving een bokaal, een arrangement van het duurzame hotel QO Amsterdam en een circulaire fiets van DutchFiets,

‘’Marianne heeft een sterk jaar achter de rug met diverse wapenfeiten en successen, zelfs internationaal. Ze heeft een sectorale transformatie voor elkaar gekregen. Verstegen wordt steeds meer erkend als een onderneming met een duurzame missie, onder meer op het gebied van kinderarbeid en biodiversiteit. Marianne heeft verschillende optredens gehad in de media om de duurzame boodschap verder uit te dragen”, aldus de vakjury over de toekenning van de prijs.

Duurzaamheid bij Verstegen

Verstegen laat weten ‘apetrots’ te zijn op deze prijs. Deze geeft erkenning aan Marianne en de duurzame missie die Verstegen naleeft. En ook de thuishaven van Marianne, de gemeente Oosterhout, is blij met de behaalde titel. “Een fantastische prestatie. Oosterhout is trots op jou!”, aldus Marcel Willemsen, wethouder Duurzaamheid.

Van Keep werkt al meer dan twintig jaar bij Verstegen. Ze begon als inkoopmanager, maar zette al snel duurzaamheid op de agenda. De ambitie van Verstegen is om vrij van kinderarbeid en klimaat-positief te worden. Sinds 1 januari 2021 is Marianne Chief Sustainability Officer en is daarmee volledig actief met het onderwerp duurzaamheid. Daarnaast is ze onder andere voorzitter van de werkgroep Impact van de Sustainable Spice Initiative en lid van de stuurgroep van het IMVO convenant voor de levensmiddelenindustrie.

MVO Manager van het jaar

De verkiezing werd dit jaar voor de achtste keer georganiseerd. Aanwezigen op het Nationaal Sustainability Congres konden hun stem uitbrengen op een van de drie genomineerden. Het doel van de verkiezing is om het thema duurzaamheid een podium te geven en bedrijven met duurzame ambities in het zonnetje te zetten.

Folkert van der Molen, juryvoorzitter en initiatiefnemer van de verkiezing: “Duurzaamheid krijgt gelukkig steeds meer aandacht en de duurzaamheidsmanagers spelen een zeer belangrijke rol bij de implementatie binnen hun organisaties. Ook de grotere MKB-bedrijven stellen steeds vaker een duurzaamheidsmanager aan.  De beroepsgroep professionaliseert verder en groeide afgelopen jaar stevig door naar momenteel zo’n 900 personen. Het is fantastisch om te zien dat deze verkiezing enorm leeft bij de doelgroep en als een enorme erkenning en waardering wordt gezien.”

Dossiers
Lees ook
Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.

De eiwittransitie belicht - Waar gaat het naartoe?

De eiwittransitie belicht - Waar gaat het naartoe?

Het is de trending topic: de eiwittransitie. In 2018 riep de Europese Unie de lidstaten op om op het gebied van eiwitten meer zelfvoorzienend en minder afhankelijk van import te zijn. In antwoord hierop kwam in 2020 de Nationale Eiwitstrategie (NES). In de NES is opgenomen hoe Nederland de zelfvoorzieningsgraad van nieuwe en plantaardige eiwitten op...

Rabobank: Leiderschap noodzakelijk voor uitdagingen wereldwijde vleesindustrie 2022

Rabobank: Leiderschap noodzakelijk voor uitdagingen wereldwijde vleesindustrie 2022

Onlangs publiceerde de Rabobank de zevende editie van de jaarlijkse Global Animal Protein Outlook, een analyse van de vlees- en zeevruchtenmarkt wereldwijd. Rabobank verwacht dat bedrijven die kunnen inspringen op de kansen die de veranderende markt, de mogelijkheid hebben om te groeien. Duurzaamheid en leiderschap zijn daarbij het uitgangspunt.