Verpakte maaltijd intact op het bord

attachment-001_food-image-VLS7708I01

ONSALA - Innovative Design of Scandinavia AB heeft een verpakking ontwikkeld waarbij zorgvuldig opgemaakte kant-en-klaarmaaltijden makkelijker en intact op het bord kunnen worden geschoven.

ONSALA - Innovative Design of Scandinavia AB heeft een verpakking ontwikkeld waarbij zorgvuldig opgemaakte kant-en-klaarmaaltijden makkelijker en intact op het bord kunnen worden geschoven.


Kant-en-klaarmaaltijden die opgewarmd worden, hebben daarna altijd het probleem dat het op een bord moet worden overgebracht. Vaak is dit een geknoei, waardoor het zorgvuldig opgemaakte menu er op het bord als een rommeltje uitziet.


Het nieuwe verpakkingsprincipe is eenvoudig, meldt Pakblad. De maaltijdfabrikant vult de tray of menuschaal van bovenaf met de mooi opgemaakte schotel, die kan bestaan uit diverse maaltijdcomponenten (1) en sluit het af (2).




Na het opwarmen wordt de verpakking op het bord gezet (3) en kan de bodem losgetrokken worden van het tray (4).


De bodem bestaat uit een seal van hittebestendig PP en CPET, met aan één van de hoekzijden een extra lange lip. Na het lostrekken opent de folie in één ‘krullende’ beweging.




De rest van de verpakking wordt eraf gehaald (5) en de schotel ligt mooi opgemaakt op het bord (6), klaar om gegeten te worden


Het concept wordt vanuit Scandinavië verder uitgebouwd op de Europese markt. De Benelux moet daarbij de springplank zijn.


'De Benelux-markt is cruciaal voor onze Europese strategie', zegt algemeen directeur Richard Gillblad van het Zweedse bedrijf tegen Pakblad.


Innovative Design of Scandinavia verwacht de eerste trays in het voorjaar van 2010 in de Benelux te leveren.


Lees ook:

Suppack sluit de deuren (27 oktober 2009)

Vion onderzoekt beter verpakken van vlees (8 september 2009)

Maaltijd warmt zichzelf op (10 augustus 2009)


Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over verpakken

Alle berichten over maaltijden

Lees ook
‘Overweldigende internationale belangstelling voor GravityTray’

‘Overweldigende internationale belangstelling voor GravityTray’

De twee creatieve ondernemers Luc van den Broek en Rinze Willemsen stoorden zich al heel lang aan het absorber-matje in de vleesbakjes in de supermarkt. Net als consumenten, retailers, p.roducenten en recyclebedrijven. Na een zoektocht van een aantal jaren naar de juiste folie en machine, is het nu zo ver. Het nieuw ontwikkelde bakje, getiteld GravityTray,...

ABN Amro: ‘Klanten willen versproduct in duurzame verpakking’

ABN Amro: ‘Klanten willen versproduct in duurzame verpakking’

Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden, zodat het verbruik van plastic vermindert en de mogelijkheid van hergebruik wordt vergroot. Dat blijkt uit een enquête van PanelWizard in opdracht van ABN Amro.Zo vindt 66 procent het belangrijk dat producenten van voorverpakte groente of fruit voor...

Bunzl wint met EcoCoolBox Packaging Awards

Bunzl wint met EcoCoolBox Packaging Awards

Bunzl Retail & Industry wint met de innovatieve EcoCoolBox de NL Packaging Awards 2020 in de categorie Webretail. De NL Packaging Awards worden jaarlijks uitgereikt aan bedrijven die uitblinken in innovatie, creativiteit, techniek en ondernemerschap. In verband met het coronavirus vond de bekendmaking online plaats.Voor de vijfde keer worden de NL Packaging...