‘Verpakkingsvrij is vaak niet eens duurzamer’

bag&buy

Levensmiddelen verpakkingsvrij verkopen is in veel gevallen helemaal niet of amper duurzamer dan de producten verpakt aan te bieden.

Dat zegt Toine Timmermans, programmamanager Duurzame Voedselketens van Wageningen University, in een verhaal in Trouw over de ter ziele gegane verpakkingsvrije formule.

Bag & Buy redde het niet

De krant laat ondernemer Wim van Dijk zijn verhaal vertellen. Hij startte vorig jaar in Utrecht met Bag & Buy als een van de eerste supermarkten die levensmiddelen verpakkingsvrij verkoopt. Omdat hij niet genoeg klandizie had, moest hij al na vijf maanden de stekker eruit trekken. ‘Het hele concept was nieuw. Mensen moesten daaraan wennen. We maakten wel stapjes maar hadden uiteindelijk gewoon meer klanten nodig. Aan enthousiasme uit Maastricht heb je dan niets’, zegt Van Dijk.

Veel misverstanden over verpakkingsvrij

Timmermans denkt dat er bestaansrecht bestaat voor winkels die levensmiddelen zonder verpakking verkopen, maar hij tackelt ook graag enkele misverstanden over verpakkingsvrij voedsel. ‘Mensen denken bijvoorbeeld dat verpakkingen, die natuurlijk erg zichtbaar zijn, de kern van het probleem vormen. Terwijl de milieudruk ervan gemiddeld maar 10 procent is van die van de producten zelf.’

Bakjes zelf afwassen

En er is meer, zegt Timmermans. Het is vaak zelfs milieuvriendelijker om voedsel wel te verpakken. ‘Komkommers bijvoorbeeld kan je zonder verpakking vijf dagen bewaren. Met plastic eromheen is dat ruim het dubbele. Dat voorkomt veel voedselverspilling.’ Ook de bakjes die klanten zelf meenemen naar verpakkingsvrije supermarkten veroorzaken een volgend probleem. ‘Die moet je dan thuis weer afwassen, en dat levert ook weer milieudruk op.’ Al met al denkt hij dat verpakkingsvrij in veel gevallen dus helemaal niet duurzamer is, of dat het verschil erg klein is.

Opgeweckt Noord moest ook sluiten

Behalve Bag & Buy startte vorig jaar ook in Groningen een supermarkt die producten verpakkingsvrij verkocht, Opgeweckt Noord. Ook die winkel redde het niet. Vorige maand sloot deze zijn deuren. In Coevorden is momenteel nog Biolokaal actief, maar oprichtster Hanneke Haites gaf vorige maand tegen Distrifood aan dat ook zij het moeilijk heeft.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’

Ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’

Het Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP) organiseert op 1 februari de ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’.

Vleessector reageert op verbod vleesreclame bij bushaltes in Noord-Holland

Vleessector reageert op verbod vleesreclame bij bushaltes in Noord-Holland

Geen reclame voor vlees, vis en fossiele brandstoffen meer bij bushokjes in Noord-Holland. Dat is besloten door de Provinciale Staten van Noord-Holland. Organisaties uit de vleessector zijn het niet eens met dit verbod. Nederland Vleesland en LTO Noord vinden dit geen zaak voor regionale politici en wijzen op de gezonde eigenschappen van vlees en de...

Duurzaamheid staat centraal op Horecava

Duurzaamheid staat centraal op Horecava

Horecava, de vakbeurs voor de horecabranche in Nederland, gaat vandaag van start in Amsterdam RAI. Eén van de belangrijkste thema’s tijdens de beurs van dit jaar is duurzaamheid. Steeds meer horecaondernemers zijn bewust bezig met groen ondernemen en het tegengaan van voedselverspilling. Onderwerpen zoals eten zonder verspilling, groene innovaties en...