Verlichting belangrijk voor uitstraling slagerij

20 april 2016

Verlichting kan de uitstraling van je slagerij maken of breken. Willem Verhoeven, directeur van Techna Koude, raadt aan bij een verbouwing om ook de verlichting te vernieuwen. ‘Dat is erg belangrijk, zeker bij een oudere winkel. Vroeger was de verlichting vaak heel bescheiden, maar nu mag deze meer knallen.’ Het is volgens hem heel gunstig om te investeren in led. ‘Ledverlichting wordt steeds beter. Iedere paar maanden zijn er wel een paar noviteiten, die ervoor zorgen dat de verlichting nog efficiënter wordt en de producten nog beter worden uitgelicht.’

Dat wordt bevestigd door Maurice Arons, directeur van Lixero. ‘De efficiency van de Led-armaturen is dusdanig verbeterd dat we op het gebied van stroomverbruik een behoorlijke slag hebben gemaakt. Energiebesparingen tot wel 60 procent zijn mogelijk! Verder vindt iedereen het heerlijk dat er niet meer om de twee tot drie jaar dure lichtbronnen gekocht hoeven te worden. Met de investering zijn slagers van die kostenpost verlost.’ Daarnaast heeft ook de kwaliteit van ledverlichting de afgelopen tijd een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. ‘Ledverlichting kan nu probleemloos één op één spots vervangen die nodig zijn om de producten goed aan te lichten. Kleurweergave van de spots en gemak zijn hierbij van belang. Iedere slager wil dat zijn presentatie er goed uitziet en zodoende worden er hoge eisen gesteld aan de kleur van de verlichting. Met led zijn we inmiddels zover dat we de goede kleurschakeringen voor elkaar hebben.’

Lichtspel

De slager kan in zijn winkel het beste een onderscheid maken tussen functionele verlichting en de sfeerverlichting, adviseert Arons. ‘Er moet een lichtspel ontstaan, waarbij verschillende lichtniveaus mooi in elkaar overlopen. Alles met dezelfde spots aanlichten, zorgt voor een vlakke en dus saaie winkel. Door met verschillende wattages te werken en door een combinatie van functioneel en decoratief kun je een sfeer creëren waarbij mensen zich thuis voelen. Als de consument in een behaaglijke omgeving is, zal het bestedingspatroon toenemen.’

Daarnaast raadt hij aan om de verlichting in de winkel rustig te houden. ‘De verlichting is een ondersteuning in het communicatie- en verkoopverhaal. Samen met de kwaliteit van het product en een vriendelijke en kundige ondernemer zorgt dit samenspel voor een succesvolle zaak.’

Altijd op de hoogte blijven?