Verkoopmedewerkers komen in aanmerking voor Meestertitel

3-moeder

Naast de meestertitel branche erkende meesterslager kent de branche sinds dit jaar ook de titel branche erkende meesterverkoper. Deze titel is bestemd voor verkoopmedewerkers in de slagersbranche. Om de titel te behalen leg je een meesterproef af waarmee je laat zien dat jij een excellent verkoopmedewerker bent met warenkennis, beschikt over commerciële vaardigheden.

De titel meesterverkoper is de hoogst haalbare erkenning van vakmanschap voor verkopers in de slagersbranche. Met deze titel laat je zien wat de kwaliteitseisen zijn die bij het vak verkoper horen. Met de titel meesterverkoper kunnen verkopers (m/v, ondernemer/werknemer) zichzelf onderscheiden, zowel in de branche, als richting consumenten.

Inhoud meesterproef

Geïnteresseerden kunnen zich als kandidaat inschrijven met een motivatiebrief en cv. Op basis van deze inschrijvingen wordt er een selectie gemaakt van kandidaten voor de intake. De intake is een gesprek en is er op gericht om een inschatting te maken in hoeverre de kandidaat het de meesterproef kan halen.

meesterverkoper-500x-300x300 Vervolgens start de meesterproef. Tijdens de meesterproef worden de kandidaten beoordeeld door beoordelaars. Dit zijn vakmensen; vaak zelf werkzaam in de branche die getraind zijn als beoordelaar. De meesterproef bestaat uit een praktisch en een theoretisch deel. Het theoretische deel bevat een beoordeling van productkennis en bereidingen (inclusief culinaire kennis). Bij dit onderdeel maken kandidaten een een verslag waarin vaste onderdelen als; trends en vernieuwing, verbetering klantcontact en een verkoopplan centraal staan. Dit verslag wordt gemaakt en ingeleverd (4 weken voor) voor aanvang van de proef. Aan de hand van het verslag wordt er een presentatie gemaakt die kandidaten houden voor de beoordelaars. Tijdens het daaropvolgende vraaggesprek wordt verder ingegaan op het verslag en de presentatie.

Ook is er aandacht voor de praktijk. Dit in de vorm van een aantal praktijkopdrachten. Denk bij de praktijkopdrachten aan bijvoorbeeld een een observatie in de winkel, zodat voor de beoordelaars een duidelijk beeld ontstaat van de gebruikelijke werkzaamheden. Daarnaast voert de kandidaat een aantal praktische handelingen uit, zoals bijvoorbeeld het snijden van vleeswaren en het maken van vlug- en panklare producten. Tijdens een interview wordt door de beoordelaars nader ingegaan op de eerder verrichte handelingen en daarbij komen onder andere culinaire- en productkennis, klantgerichtheid, allergenen en voedselveiligheid aan bod.

Onderdelen van beoordeling

Een meesterverkoper wordt beoordeeld op persoonskenmerken (verzorgd uiterlijk, trotse uitstraling, toegankelijke houding). Maar ook op klantgerichtheid, verkoopvaardigheid, productkennis, culinaire kennis, organiseren, communicatie en persoonskenmerken.

Aanmelden

Aanmelden kan via het mailadres info@meesterverkoperslagersbranche.nl. Kijk op meesterverkoperslagersbranche.nl voor meer informatie over deze titel.

De titel meesterverkoper is een initiatief van Stichting Meestertitels Slagersbranche. In dit fonds zijn de vakbonden FNV en CNV Vakmensen en Koninklijke Nederlandse Slagers vertegenwoordigd.

Bron: KNS

[intermezzo:1]
Lees ook
Slagers kunnen zich inschrijven voor vakwedstrijd Lekkerste Bal Gehakt 2021

Slagers kunnen zich inschrijven voor vakwedstrijd Lekkerste Bal Gehakt 2021

Slagers kunnen zich weer inschrijven voor de Lekkerste Bal Gehakt 2021, een van de vakwedstrijden van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). De keuring vindt plaats op 8 september. In 2020 won Marco van Strien deze vakwedstrijd De Lekkerste Bal Gehakt.

Spareribs Trophy 2021 gaat naar Keurslager Tim Janssen

Spareribs Trophy 2021 gaat naar Keurslager Tim Janssen

Keurslager Tim Janssen uit Groesbeek won op 23 juni de Spareribs Trophy 2021. “Deze spareribs zijn met aandacht en expertise bereid", zei de jury over de winnende spareribs. "Ze zijn perfect met een goede malse bite. Echt een topper, complimenten!”

KNS lanceert zomercampagne ‘Dankzij de slager…’

KNS lanceert zomercampagne ‘Dankzij de slager…’

Veel slagers zagen het afgelopen jaar meer klanten in de winkel. KNS wil deze waardering voor de ambachtelijke slager behouden en lanceert daarom de online zomercampagne 'Dankzij de slager...'