Verkoopmedewerkers komen in aanmerking voor Meestertitel

3-moeder

Naast de meestertitel branche erkende meesterslager kent de branche sinds dit jaar ook de titel branche erkende meesterverkoper. Deze titel is bestemd voor verkoopmedewerkers in de slagersbranche. Om de titel te behalen leg je een meesterproef af waarmee je laat zien dat jij een excellent verkoopmedewerker bent met warenkennis, beschikt over commerciële vaardigheden.

De titel meesterverkoper is de hoogst haalbare erkenning van vakmanschap voor verkopers in de slagersbranche. Met deze titel laat je zien wat de kwaliteitseisen zijn die bij het vak verkoper horen. Met de titel meesterverkoper kunnen verkopers (m/v, ondernemer/werknemer) zichzelf onderscheiden, zowel in de branche, als richting consumenten.

Inhoud meesterproef

Geïnteresseerden kunnen zich als kandidaat inschrijven met een motivatiebrief en cv. Op basis van deze inschrijvingen wordt er een selectie gemaakt van kandidaten voor de intake. De intake is een gesprek en is er op gericht om een inschatting te maken in hoeverre de kandidaat het de meesterproef kan halen.

meesterverkoper-500x-300x300 Vervolgens start de meesterproef. Tijdens de meesterproef worden de kandidaten beoordeeld door beoordelaars. Dit zijn vakmensen; vaak zelf werkzaam in de branche die getraind zijn als beoordelaar. De meesterproef bestaat uit een praktisch en een theoretisch deel. Het theoretische deel bevat een beoordeling van productkennis en bereidingen (inclusief culinaire kennis). Bij dit onderdeel maken kandidaten een een verslag waarin vaste onderdelen als; trends en vernieuwing, verbetering klantcontact en een verkoopplan centraal staan. Dit verslag wordt gemaakt en ingeleverd (4 weken voor) voor aanvang van de proef. Aan de hand van het verslag wordt er een presentatie gemaakt die kandidaten houden voor de beoordelaars. Tijdens het daaropvolgende vraaggesprek wordt verder ingegaan op het verslag en de presentatie.

Ook is er aandacht voor de praktijk. Dit in de vorm van een aantal praktijkopdrachten. Denk bij de praktijkopdrachten aan bijvoorbeeld een een observatie in de winkel, zodat voor de beoordelaars een duidelijk beeld ontstaat van de gebruikelijke werkzaamheden. Daarnaast voert de kandidaat een aantal praktische handelingen uit, zoals bijvoorbeeld het snijden van vleeswaren en het maken van vlug- en panklare producten. Tijdens een interview wordt door de beoordelaars nader ingegaan op de eerder verrichte handelingen en daarbij komen onder andere culinaire- en productkennis, klantgerichtheid, allergenen en voedselveiligheid aan bod.

Onderdelen van beoordeling

Een meesterverkoper wordt beoordeeld op persoonskenmerken (verzorgd uiterlijk, trotse uitstraling, toegankelijke houding). Maar ook op klantgerichtheid, verkoopvaardigheid, productkennis, culinaire kennis, organiseren, communicatie en persoonskenmerken.

Aanmelden

Aanmelden kan via het mailadres info@meesterverkoperslagersbranche.nl. Kijk op meesterverkoperslagersbranche.nl voor meer informatie over deze titel.

De titel meesterverkoper is een initiatief van Stichting Meestertitels Slagersbranche. In dit fonds zijn de vakbonden FNV en CNV Vakmensen en Koninklijke Nederlandse Slagers vertegenwoordigd.

Bron: KNS

[intermezzo:1]
Lees ook
Doe mee aan de Verspillingsvrije Week

Doe mee aan de Verspillingsvrije Week

Volgende week, op 7 september, start de Verspillingsvrije Week. Ook slagers kunnen hier aan meedoen. Brancheorganisatie Koninklijke Nederlandse Slagers zet alvast het promotiemateriaal klaar en geeft tips.

Koos van Essen volgt Ad Bergwerff op als voorzitter KNS

Koos van Essen volgt Ad Bergwerff op als voorzitter KNS

Toen hij zitting nam in het bestuur van branchevereniging KNS (Koninklijke Nederlandse Slagers), had hij al de ambitie om op termijn voorzitter te worden. Koos van Essen windt er geen doekjes om. Als hij zich ergens voor inzet, dan graag aan het roer.

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.